Zápis z jednání ve věci sjednocení postupu správních úřadů při dovozu autovraků a použitých vozidel do ČR, konaného dne 28.1.2003 na odboru životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Ústeckého kraje
Přítomni: dle prezenční listiny
Předmětem jednání bylo sjednocení postupu jednotlivých správních úřadů, tj. místně příslušných celních úřadů, Krajského úřadu Ústeckého kraje, České inspekce životního prostředí - OI Ústí nad Labem a Ministerstva životního prostředí - odboru výkonu státní správy IV, při dovozu autovraků a použitých vozidel do ČR přes hraniční přechody v Ústeckém kraji.
V úvodu jednání byly shrnuty známé skutečnosti:
Ø Po sjednocení postupu celních úřadů a Krajských úřadů Karlovarského kraje a Plzeňského kraje se dovozci autovraků a ojetých vozidel přesunuli na hraniční přechody v Ústeckém kraji.
Ø Množství dovozů ojetých vozidel a autovraků na celnicích je různé, dá se předpokládat minimálně 3 auta za den na každém z šesti hraničních přechodů budou sporná a bude vyžadováno stanovisko KÚ ÚK ; v souvislosti s přesunem dovozců ze západních Čech se množství dovozů v Ústeckém kraji ještě zvýší.
Ø Zájmem Celního ředitelství v Ústí nad Labem a jemu podřízených celních úřadů s hraničními přechody je urychlení řízení vedeného krajským úřadem v rozhodování, zda je dovážený autovrak či ojeté vozidlo odpadem. Odstavné plochy na hraničních přechodech jsou omezené a nejsou vybaveny ke skladování většího počtu zadržených vozidel ( v případě hraničního přechodu Cínovec a Hora Sv. Šebestiána je parkoviště na německé straně celnice a není možno jej zahltit nepropuštěnými vozidly).
Ø Ministerstvo životního prostředí připravuje metodický pokyn k dovozu autovraků, tento však dosud nebyl vydán.
Po proběhnutí diskuse k dané problematice se účastnící shodli na následujících závěrech :
1. Vozidla, která ve smyslu § 35 odst.2 zákona č. 56/2001 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, nemohou být v ČR přihlášena (tj. vozidla od jejichž registrace v zahraničí uplynula doba delší osmi resp. pěti let - podle přílohy č.1 k tomuto zápisu), resp. vozidla bez homologace typu ES , jsou ve smyslu § 3 a přílohy č.1 zák.č. 185/2001 Sb., o odpadech, považována za odpad (skupina Q2 – výrobky, které neodpovídají požadované jakosti) a bude-li krajský úřad požádán o rozhodnutí v pochybnostech , budou tato vozidla jednoznačně hodnocena jako odpad – bez posudku soudního znalce. Celní úřady poučí dovozce o možnosti požádat Ministerstvo životního prostředí ČR v Praze o povolení dovozu odpadů do ČR.
Tento článek se nevztahuje na dovoz historických vozidel nebo vozidel pro sportovní účely.
2. Pro případy, kdy se jedná o dovoz havarovaného či jinak poškozeného vozidla, byl dohodnut rámcový postup pro rozhodování , zda dovážené vozidlo je odpadem či nikoli. Celní úřady, stejně jako krajský úřad, budou postupovat podle příslušné části návrhu metodického pokynu MŽP, který je přílohou č. 2 tohoto rozhodnutí. Ve sporných případech bude krajský úřad rozhodovat na základě posudku soudního znalce pořízeného správním orgánem. Posudek bude zaměřen na hodnocení míry poškození a odhad nákladů na opravu ve vztahu k zůstatkové hodnotě vozidla.
3. V případech, kdy je vozidlo dováženo na náhradní díly či za účelem přestavby nebo výměny karoserie či motoru, je bez ohledu na stáří a stav vozidla toto zařazeno jako odpad. Celní úřady poučí dovozce o množnosti požádat Ministerstvo životního prostředí ČR v Praze o povolení dovozu odpadů do ČR.
4. V případě, že si celní úřad vyžádá rozhodnutí krajského úřadu v pochybnostech, informuje o této skutečnosti dovozce, předá mu spojení na příslušné pracoviště krajského úřadu a pokud možno zjistí jeho telefonické nebo mailové spojení , aby dovozce sám měl možnost dohodnout s pracovníkem úřadu termín ohledání vozidla tak, aby se jej mohl zúčastnit. Kromě písemné žádosti o rozhodnutí krajského úřadu v pochybnostech , bude celní úřad e-mailem, resp. telefonicky neprodleně informovat o zadržení vozidla a místě jeho odstavení pracovníka krajského úřadu .
Pověření pracovníci Krajského úřadu Ústeckého kraje:
Mgr. Jan Koch, tel. 475 657 170, e-mail: koch.j@kr.ustecky.cz
Zdeněk Francl, tel. 475 657148, e-mail: francl.z@kr.ustecky.cz
Vedoucí: RNDr. Tomáš Burian, tel.475675532, e-mail:burian.t@kr.ustecky.cz
5. V případě, že celní úřad požádá krajský úřad o vyřešení předběžné otázky, tedy rozhodnutí v pochybnostech , zda je dovážené vozidlo odpadem, jsou odpovědní úředníci krajského úřadu připraveni provést ohledání zadrženého vozidla na příslušném hraničním přechodu do tří dnů od telefonického nebo mailového oznámení. Vzhledem k množství dovážených vozidel, budou celní úřady v transparentních případech rozhodovat samy, případně s odbornou podporou ČIŽP ( tel. 475 500 118, e-mail: cerna@ul.cizp.cz). O vydání rozhodnutí v pochybnostech bude žádáno ve sporných případech.
7. V případech, kdy je k rozhodnutí správního úřadu třeba posudku soudního znalce, bude rozhodnutí vydáno pokud možno do 15 dnů. V případech odvolání bude MŽP, odbor výkonu státní správy IV, s cílem zkrácení doby zadržení vozidla , rozhodovat přednostně.
8. Výše uvedené závěry budou zveřejněny prostřednictvím oddělení informací a styku s veřejností Krajského úřadu Ústeckého kraje.
Závěry, na nichž se účastníci jednání shodli, budou všechny zúčastněné strany respektovat do doby, nežli bude otázka dovozu autovraků a ojetých vozidel dostatečně metodicky dořešena centrálními orgány státní správy.
V případě dovozu nehavarovaných vozidel starších 8 let , lze po rozhodnutí, že vozidla jsou odpadem, očekávat výrazný odmítavý postoj dovozců. Ve smyslu znění § 3 zákona o odpadech, nelze rozhodnout jinak, byť technický stav a vybavenost vozidel může převyšovat průměrnou úroveň vozidel provozovaných v ČR. Účastníci jednání se shodli , že otázka dovozu vozidel starších osmi let by měla být řešena mimo zákon o odpadech .
Zapsala dne 30.1.2003: Táňa Krydlová
Kontroloval: Za Krajský úřad Ústeckého kraje: Tomáš Burian
Za Celní ředitelství v Ústí nad Labem: Roman Chejnovský
(Příloha č.1 je totožná s přílohou č.1návrhu metodického pokynu MŽP s připojenou tabulkou , která je na straně 3 návrhu MŽP (stáří vozidel pro přihlášení, příloha č.2 je totožná s přílohou č.2 návrhu MŽP)