Až třetina dětí a mladých lidí se potkává s duševními
obtížemi, které zhoršují jejich prospěch a konkurenceschopnost při vzdělávání.
Detailní vhled do psychické pohody žáků přinesl unikátní výzkum na 2. stupni
základních škol a středních školách, který realizoval Ústecký kraj ve
spolupráci s výzkumným týmem Anreva Solution v roce 2023. Přestože děti
tráví ve škole většinu svého dne, školy si často s tématem duševního zdraví
neví rady.
„V našem
kraji budou ve školním roce 2024/2025 minimálně 2 školy zasíťované pro
udržitelný systém prevence a vzdělávání a stanou se inspirací pro ostatní. Těmito
ambasadorskými školami budou Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
Litoměřice a Gymnázium Roudnice nad Labem. Ty budou garantem pokračování a
šíření programu prevence a nástrojů péče o duševní zdraví v kraji. Díky
projektu získáme přehled o úrovni wellbeingu na středních školách, databázi
strategických plánů pro krizové situace a inspiraci aktivit pro podporu
duševního zdraví. Program rovněž přispěje k prevenci syndromu vyhoření u
vyučujících,“ říká radní pro školství Jindra Zalabáková.
Ústecký kraj ve spolupráci s Nevypusť duši, z. s.
pomáhá středním školám vytvářet prostředí, kde má téma duševního zdraví své
pevné místo. Zázemí pro duši je komplexní půlroční program zaměřený na péči o
duševní zdraví žákyň/žáků a celého pedagogického sboru. Jeho cílem je
zakotvení péče o duševní zdraví do života školy a vytvoření zázemí pro péči o
duševní zdraví pedagogů, dětí a dospívajících
Včasná
prevence, posilování psychické odolnosti a pohody, zvyšování povědomí o
dostupných službách pomoci a i samotné ochoty vyhledat pomoc je důležitý
balíček kompetencí jak pro vyučující a vedení školy, tak žáky a žákyně.
Právě tyto znalosti program Zázemí pro duši do školy přináší a učí ji
pečovat o duševní zdraví komplexně a dlouhodobě stejně jako o zdraví
fyzické. Program byl od roku 2022 pilotován Nevypusť duši, z. s. i v našem
kraji a evaluován společně s výzkumnou agenturou PAQ Research.
Program Zázemí
pro duši kombinuje několikadenní workshopy pro vyučující, pětihodinové
interaktivní workshopy Duševní zdravověda pro středoškoláky*ačky, webináře pro
učitelský sbor a vedení školy, online setkání pro třídní vyučující, závěrečnou
reflexi, metodickou podporu a specializovaný mentoring. Skrze program je
podporován rozvoj školního parlamentu, lokální síťování s odbornými službami a
efektivnější komunikaci mezi žákyněmi, žáky a vedením školy v jejich potřebách.
Úloha kraje je
klíčová pro zajištění koordinace a komunikaci mezi všemi zúčastněnými stranami
a pro šíření osvědčených postupů a výsledků programu.