Pan Vorlíček v dnešním Ústeckém deníku prezentuje svůj názor, že ke stavu silnic v Ústeckém kraji přispívá také to, že kraj za své občany, kteří o to mají zájem, hradí regulační poplatky ve zdravotnictví. Musím připomenout, že zájem o proplácení má 40% pacientů v krajských zařízeních a že to jsou většinou ti nejpotřebnější, dlouhodobě nemocní, důchodci a sociálně slabí občané kraje, pro které je poplatek za návštěvu lékaře velkou zátěží.
V roce 2009 dal Ústecký kraj za poplatky 42 milionů korun. Pojďme se společně podívat, kolik peněz z krajského rozpočtu směřovalo do oblasti silničního hospodářství.
Ústecký kraj disponuje hustou silniční sítí, v jeho majetku je
O silnice je ale třeba se starat celoročně. Jen zimní údržba, odklízení sněhu a posypy, stála 160 milionů. Do oprav po letošní zimě dá kraj téměř 100 milionů, z toho je 56 milionů příspěvek SFDI. Na investice a větší rekonstrukce v dopravě bylo pro letošní rok vyčleněno dalších 200 milionů.
Nečekanou a o to nepříjemnější událostí byly loňské bleskové povodně. Ty měly dopad nejen na majetek občanů, ale právě i silnice ve správě kraje. V důsledku těchto škod musel Ústecký kraj ve svém rozpočtu najít dalších 51 milionů, neboť si nemohl jako obce žádat o plnou finanční podporu ze státního rozpočtu.
Navíc se kraj stará o silnice, které neustále ničí nadměrná kamionová doprava, na jejíž zátěž nejsou vozovky stavěné.
Myslím, že mohu s čistým svědomím říct, že Ústecký kraj se o své silnice stará nejlépe, jak to s omezeným rozpočtem a s rostoucím počtem aut dokáže. Není populismus spíše tvrzení, že neplatit poplatky za občany, kteří to skutečně potřebují, by nějak zásadně změnilo stav na silnicích?