Upozornění dopravního
úřadu na změny týkající se provozování silniční nákladní dopravy malými i
velkými vozidly s účinností od 22. 5. 2022, respektive 21. 5. 2022
Vzhledem k množícím se
dotazům ze strany dopravců a blížícímu se termínu, kdy se zásadním způsobem
mění podmínky pro provozování silniční nákladní dopravy především malými
vozidly, tj. vozidly nad 2,5 t a do 3,5 t, Krajský úřad Ústeckého kraje, odbor
dopravy a silničního hospodářství, zveřejňuje informační dopisy Ministerstva
dopravy, jež se týkají právě těchto změn.
Z uvedených dopisů se
považuje za důležité zdůraznit následující skutečnosti:
a) podnikatelé v silniční
dopravě, kteří již provozují silniční dopravu velkými i malými vozidly
•
Podnikatelé, kteří již provozují silniční
dopravu malými i velkými vozidly od 21. 2. 2022 nadále splňují zvláštní
podmínky pro provozování silniční dopravy velkými vozidly, ale nově, a to i bez
novely zákona o silniční dopravě, i malými vozidly v mezinárodní dopravě.
•
Těmto podnikatelům je možno na žádost vydat
opisy eurolicence na malá vozidla v mezinárodní dopravě, pokud je ohlásí
dopravnímu úřadu a pokud na ně prokáží finanční způsobilost.
•
Na opisy eurolicence vydané pro malá vozidla v
mezinárodní dopravě se zapíše zvláštní poznámka „≤ 3,5 t“, přičemž platnost
těchto opisů se stanoví shodně s eurolicencí; vydat je lze již od 21. 2. 2022.
•
Zvláštní poznámka „≤ 3,5 t“ se na opis eurolicence zapíše v RPSD v
poli „Poznámka pro tisk
opisu eurolicence“.
b)
podnikatelé v silniční dopravě, kteří provozují silniční dopravu pouze malými
vozidly, a kteří budou provozovat silniční dopravu malými vozidly v mezinárodní
dopravě
•
Na podnikatele,
kteří doposud provozují silniční mezinárodní nákladní dopravu výhradně vozidly
nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti nepřesahující 3,5 tuny
určenými k přepravě zvířat nebo věcí, se nařízení (ES) č. 1071/2009 bude
vztahovat až od 22. 5. 2022, nařízení (ES) č. 1072/2009 od 21. 5. 2022.
•
Na provozování
silniční dopravy malými vozidly v mezinárodní dopravě se budou vztahovat
všechny zvláštní požadavky pro přístup k povolání podnikatele v silniční
dopravě upravené nařízením (ES) č. 1071/2009, a to usazení, dobrá pověst,
finanční a odborná způsobilost. Nařízení nečiní mezi požadavky kladenými na
podnikatele (provozující silniční dopravu výhradně velkými vozidly, nebo
výhradně malými vozidly v mezinárodní dopravě), žádné rozdíly stran konkrétního
obsahu těchto požadavků s výjimkou výše finanční způsobilosti.
•
S ohledem na
výsledky vyplývající z jednání s MPO bude následně poskytnuto metodické
stanovisko k jednotnému postupu vůči těmto podnikatelům. Prozatím je nutno
zdůraznit, že na tyto podnikatele se nařízení (ES) č. 1071/2009 vztahuje až od 22. 5. 2022.
Evropská komise poskytla
Ministerstvu dopravy výkladové stanovisko spočívající v tom, že všechna malá
vozidla v mezinárodní dopravě musí být při provozování silniční dopravy spadající
do působnosti nařízení (ES) č. 1072/2009 vybavena opisem eurolicence
obsahujícím zvláštní poznámku „≤ 3,5 t“.
V případě podnikatelů v silniční
dopravě provozované velkými vozidly, tedy vozidly nebo jízdními soupravami o
největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny určenými k přepravě zvířat
nebo věcí (dále jen „velká vozidla“), a zároveň rovněž i malými vozidly v
mezinárodní dopravě, se zvláštní poznámka „≤ 3,5 t“ zapíše pouze na opisy
eurolicence, vydané pro malá vozidla v mezinárodní dopravě, která byla
dopravnímu úřadu ohlášena, a pro která byla prokázána finanční způsobilost ve
výši 900 EUR.
Samotnou eurolicencí bude tento
uvedený podnikatel v silniční dopravě disponovat nadále jednou (původní),
přičemž zvláštní poznámka na ní uvedena nebude. V případě podnikatelů v
silniční dopravě provozované toliko malými vozidly v mezinárodní dopravě se pak
zvláštní poznámka „≤ 3,5 t“ uvede jak na opis eurolicence, tak na eurolicenci
samotnou.
Odlišná situace však nastává v případě vozidla, jehož nejvyšší
povolená hmotnost přesahuje 2,5 tuny, avšak nepřesahuje 3,5 tuny, tedy v
případě samotného malého vozidlo v mezinárodní dopravě, které je však používáno
v jízdní soupravě, jejíž celková nejvyšší povolená hmotnost již přesahuje 3,5
tuny.
V tomto případě se nejedná o malé vozidlo v mezinárodní dopravě,
ale o velké vozidlo, které musí být vybaveno opisem eurolicence bez zvláštní
poznámky „≤ 3,5 t“, a tento opis musí být předložen při kontrole. Podnikatel v
silniční dopravě pak může na jedno vozidlo disponovat pouze jedním opisem
eurolicence.
Pokud bude podnikatel v silniční dopravě provozovat dopravu shora
uvedeným vozidlem, a to s i bez zapojení přípojného vozidla, musí splňovat
všechny požadavky, jako by vozidlo provozoval v jízdní soupravě vždy. V takovém
případě musí být již podle platného znění zákona č. 111/1994 Sb., o silniční
dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a souvisejících právních předpisů
držitelem
•
koncese pro silniční dopravu v rozsahu předmětu podnikání
„Silniční motorová doprava - nákladní provozovaná vozidly nebo jízdními
soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny, jsou-li určeny k
přepravě zvířat nebo věcí“ a
•
eurolicence a opisu eurolicence bez omezení a zvláštní poznámky „≤
3,5 t“, tedy je povinen pro uvedené vozidlo prokázat finanční způsobilost ve
výši 5000 EUR, resp. 9000 EUR, pokud by se jednalo o jediné vozidlo.
Obrátí-li se na dopravní úřad
žadatel o vydání eurolicence, který žádá pro vozidlo, jehož nejvyšší povolená
hmotnost sice přesahuje 2,5 tuny, avšak nepřesahuje 3,5 tuny, které je však
používáno v jízdní soupravě, jejíž celková nejvyšší povolená hmotnost již
přesahuje 3,5 tuny, musí splňovat všechny uvedené požadavky, jako by toto
vozidlo provozoval v jízdní soupravě vždy.
Shrnutí postupu vůči podnikatelům, kteří provozují malá vozidla, a
kteří hodlají provozovat pouze silniční dopravu malými vozidly v mezinárodní
dopravě, který bude aplikován do nabytí účinnosti novely zákona o silniční
dopravě:
•
Pro
vydání eurolicence a možnosti
provozovat silniční dopravu v souladu s nařízením (ES) č. 1072/2009 tak musí podnikatel v silniční dopravě, který
hodlá provozovat toliko silniční dopravu malými vozidly v mezinárodní dopravě,
nejprve disponovat živnostenským oprávněním pro provozování silniční dopravy
velkými vozidly (vozidly o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5
tuny) podle platného znění živnostenského zákona.
•
Podmínka
usazení spočívající v užívání alespoň jednoho velkého vozidla ve smyslu
platného znění zákona o silniční dopravě musí být vykládána ve smyslu změny
přímo použitelného nařízení (ES) č. 1071/2009. Tito podnikatelé nebudou fakticky používat k podnikání velké vozidlo, ale
malé vozidlo v mezinárodní dopravě.
•
Skutečnost,
že bude provozována toliko silniční doprava malými vozidly v mezinárodní
dopravě, dopravní úřad sezná z toho, že je přiložen doklad o právním důvodu
k užívání toliko malých vozidel v mezinárodní dopravě a nikoliv velkých vozidel ve smyslu platného
znění zákona o silniční dopravě a tomu
odpovídající doklad, jímž bude prokazována výše finanční způsobilosti.
•
Finanční způsobilost bude prokazována ve výši 1800 EUR na první vozidlo vzhledem k čl.
7 odst. 1 druhý pododstavec nařízení (ES) č. 1071/2009.
•
Pokud žadatel o vydání koncese pro provozování silniční dopravy velkými
vozidly splní požadavky
vyplývající z nařízení (ES) č. 1071/2009 (usazení, dobrá pověst, finanční a
odborná způsobilost), vydá dopravní úřad kladné stanovisko k žádosti o
udělení koncese i v případě, že žadatel disponuje nebo bude disponovat toliko
malými vozidly v mezinárodní dopravě.
•
Jelikož se podle zákona o silniční
dopravě bude po udělení koncese jednat o podnikatele v silniční dopravě
provozované velkými vozidly, lze vzhledem k § 33a vydat na žádost eurolicenci a její opisy pro malá vozidla
v mezinárodní dopravě, která budou dopravnímu úřadu ohlášena a pro
která bude prokázána odpovídající výše finanční způsobilosti.
•
Na eurolicenci a její opisy se zapíše
zvláštní poznámka „≤ 3,5 t“, tato speciální eurolicence a opisy s příznakem
by měly být vydávány s platností od 21. 5. 2022. Vydat je lze již od 21. 2.
2022.
•
Zvláštní poznámka „≤ 3,5 t“
na eurolicenci a její opis/y se zapíše v
RPSD v poli „Poznámka pro tisk opisu eurolicence“.
Podrobnosti viz přiložené informační dopisy.