„Dopravní plán představuje ucelenu prezentaci
záměrů objednatele v rámci veřejné dopravy. Snažíme se cestujícím již
několik let přiblížit výhody, které cestování veřejnou dopravou má a zaujmout
moderním a komfortním krajským dopravním systémem,“ říká vedoucí oddělení
dopravní obslužnosti Jakub Jeřábek. Plán
vznikal v problémovém období v roce 2020 – 2021, kdy veřejná doprava
v celé ČR zaznamenala hluboký propad tržeb z důvodu situace týkající
se Covid-19. Proto je v rámci plánu hned v úvodu navrhnuta strategie
k obnovení důvěry cestujících ve veřejnou dopravu. Dále jsou v plánu stanoveny nové standardy obsluhy
území, které definují krajem objednávaný rozsah jiným způsobem než v plánu
minulém. Standardy nově určují rozsah cílové obsluhy území jednak podle počtu
obyvatel obce, stanovují interval obsluhy v jednotlivé denní doby a směrování
objednávané dopravy.
Doprava Ústeckého kraje si dále klade za cíl prohloubení integrace systémů MHD do DÚK, v praxi by se mělo jednat o rozšíření standardů
kvality DÚK i na systémy MHD. Důraz bude kladen také na zkvalitnění přestupních
bodů a uzlů - dokončení obnovy starých či poškozených označníků, sjednocení
vizuální podoby označníků, zvýšení informovanosti cestujících na dopravních
uzlech. Dalším z bodů je sjednocení číslování linek v rámci
integrovaného dopravního systému DÚK, aby každé číslo linky bylo jedinečné a
nedocházelo k duplicitám.
Jednou z klíčových
oblastí bude hodnocení dosahované kvality jak ze strany cestujících, tak i
objednavatele. Plánují se větší kontroly kvality. Právě spokojenost cestujících
s kvalitou veřejné dopravy je důležitým ukazatelem pro objednatele. Nový
dopravní plán si také klade za cíl další zvýšení provázaností spojů, zkrácení
jízdních dob a další mezikrajská propojení systémů např. PID a další.
V následujících letech se
DÚK zaměří nejen na stávající cestující (pracující, studenti), ale také na nové
potenciální cestující, tedy na uživatele převážně automobilové dopravy.
Důležité je přesvědčit je o výhodách užívaní veřejné dopravy, která je při
dlouhodobém užívání výhodnější, ale také ekologičtější.
Nový plán dopravní obslužnosti
navazuje na předcházející plán z let 2017 – 2021, kdy se podařilo
aplikovat řadu změn a zlepšení. Podařilo se zkrácení jízdních dob, zajištění
nových návazností, obnova vozových parků. V roce 2020 se podařilo zahájit
činnost Centrálního dispečinku Dopravy Ústeckého kraje, který se stal důležitou
součástí zkvalitňování služeb nejen pro cestující, ale i krajské dopravce.
V roce 2021 byla spuštěna mobilní aplikace DÚKapka, která představuje
moderní a pohodlný nákup jízdného. V rámci zvyšování kvality
informovanosti cestujících vyjel do měst a obcí také tzv. DÚKmobil, jedná se o
pojízdnou informační kancelář. Nový dopravní plán se zaměří na stále větší
zvyšování kvality služeb a rozvíjení pomocných marketingových nástrojů
propagace DÚK. Na posílení úlohy DÚKmobilu, mobilní aplikace DÚKapka i
Centrálního dispečinku DÚK.
Plán dopravní obslužnosti je
povinně vydávaným a závazným dokumentem objednavatelů dopravy na základě zákona
č. 194/2010 Sb.