Trať 081 byla v úseku Česká Kamenice – Jedlová na několika místech přerušena, a to v rozsahu, který neumožňoval okamžité napravení škod. Vodní živel se zde choval skutku destruktivně - poškodil mostky a některé části náspů doslova rozmetal do okolních lesů. V období zdánlivé nečinnosti bylo ze strany SŽDC provedeno zabezpečení částí tratě pro nadcházející zimu. Hrozilo totiž následné poškození vlivem mrazů. Mezitím probíhalo výběrové řízení na zhotovitele stavebních prací, což je proces zdlouhavý, ale nutný, neboť náklady na opravu trati jsou vyčísleny na 85 mil. Kč. Na veřejnosti se však mezitím začalo spekulovat, zda na trati 081 vůbec budou opravy zahájeny či zde provoz vlaků trvale nahradí autobusy. Tyto obavy jsou neopodstatněné, neboť Ústecký kraj tuto trať považuje za důležitou a v 10letém kontraktu s dopravcem ČD je zahrnuta do plánu modernizace motorových jednotek, které budou obsluhovat Šluknovský výběžek.
Od března letošního roku začala na trati 081 rozsáhlá stavební aktivita a to nejen v úseku Česká Kamenice – Jedlová, ale i Benešov nad Ploučnicí - Františkov nad Ploučnicí, kde došlo také ke škodám, kdy trať naštestí nebyla vyřazena z provozu, a tak vlaky ve směru na Českou Lípu a Liberec jsou vyjma krátkodobých výluk zachovány.
Po celou dobu výluky byla dopravní obslužnost zajištěna náhradní autobusovou dopravou, která se díky poloze trati musela řešit několika linkami podle rozsahu výluky. I když se toto již stává pomalu, ale jistě neaktuální, stojí rozsah NAD za připomenutí.
V páteřní trase NAD zcela míjí nejvíce poškozené úseky v okolí Mlýnů a Kytlice, které je nutné obsluhovat další větví NAD zajišťované mikrobusem. V případě výluky již z Děčína, je nutné linky ještě navíc rozdělit na rychlíkové a zastávkové. Zde je také nutné připomenout, že Ústecký kraj od roku 2010 vyžaduje vysoké kvalitativní požadavky na NAD při plánovaných výlukách, což se v souhrnu daří dodržovat.
Mimo řešení náhradní autobusové dopravy šlo také zvolit variantu prostřednictvím vlaků směřujících do Libereckého kraje s přestupem v České Lípě. Tato cesta je navíc nutná v případě spojení do Jedlové, která je pro jiný druh dopravy jinak nedostupná.
Od neděle 12.6.2011 se vlaky vracejí do úseku Jedlová - Mlýny, Končí tak platnost výlukového jízdního řádu a cestující se mohou řídit platným jízdním řádem, kde pouze v úseku Česká Kamenice - Mlýny zavedena NAD v časech dle vlaků.
Níže je zveřejněn orientační harmonogram posledních týdnů stavebních prací.
S platností do 6. června 2011
Úsek bez provozu vlaků: Česká Kamenice – Jedlová
- zavedena NAD Česká Kamenice – Rumburk a Česká Kamenice – Kytlice
S platností od 6. do 11. června 2011
Úsek bez provozu vlaků: Děčín – Jedlová a Děčín – Benešov nad Ploučnicí
- zavedena NAD Děčín - Česká Kamenice – Rumburk, Česká Kamenice – Kytlice, Děčín – Benešov nad Ploučnicí
S platností od 12. června do 30. června 2011
Úsek bez provozu vlaků: Česká Kamenice – Mlýny
- zavedena NAD Česká Kamenice - Mlýny
Dne 30. června 2011 od 18 hodin je plánováno ukončení výluky na trati 081 a zahájení provozu vlaků v celé trase dle platných jízdních řádů.
Od 1. července 2011 platí běžný provoz, nadále doprovázený dokončovacími stavebními pracemi, které již nevyžadují přerušení jízdy vlaků z Děčína do Rumburku a zpět.
Upozorňujeme, že uvedený harmonogram se může v závislosti na situaci změnit. Podrobný přehled bude průběžně doplňován formou zveřejnění výlukových jízdních řádů na těchto stránkách v sekci aktuální změny, nebo na stránkách dopravce České dráhy.