Dotaz žadatele:
„V souvislosti s tím bychom Vás na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím rádi požádali o zaslání následujících informací:
1.
Vnitřní předpis vašeho kraje upravující ochranu oznamovatelů podle Směrnice.
Pokud je tento předpis dostupný způsobem umožňující dálkový přístup, žádáme
pouze o internetový odkaz.
2.
Jakými způsoby jsou/byli zaměstnanci informováni o možnosti učinit oznámení
podle Směrnice? Například: i) internetové stránky kraje (doplňte, prosím,
konkrétní odkaz) ii) informativní plakát vyvěšený na krajském úřadě nebo místě
obvyklém pro informování zaměstnanců iii) školení pro zaměstnance iv)
e-learningový program v) jiné: uveďte další způsoby
3.
Umožňuje vnitřní oznamovací kanál (ve smyslu Kapitoly II Směrnice) vašeho kraje
podávání anonymních oznámení?
4.
Uveďte u následujících položek odpovídající počet oznámení, která byla přijata
v období od 17.12.2021 do 30. 5.2023: i) Celkem přijato oznámení
prostřednictvím vnitřního oznamovacího kanálu: ii) Celkem přijato relevantních
oznámení (všechna oznámení zkrácena o nerelevantní): iii) Celkem přijato
anonymních oznámení: iv) Celkem vyřízeno relevantních oznámení přijetím
opatření: v) Celkem vyřízeno relevantních oznámení postoupením příslušnému
orgánu veřejné moci (např. PČR. Uveďte, prosím, název orgánu): vi) Počet
přijatých relevantních oznámení, které nebyly dosud vyřízeny:
5.
Pokud kraj obdržel relevantní oznámení, vyberte z následujících oblastí práva
(dle čl. 2 Směrnice) ty, jichž se oznámení týkala a uveďte, o kolik oznámení se
jednalo. Pokud se jednalo o jinou než uvedenou oblast práva, uveďte ji. i)
zadávání veřejných zakázek; ii) finanční služby, produkty a trhy a předcházení
praní peněz a financování terorismu iii) bezpečnost a soulad výrobků s předpisy
iv) bezpečnost dopravy; v) ochrana životního prostředí vi) radiační ochrana a
jaderná bezpečnost; vii) bezpečnost potravin a krmiv, zdraví a dobré životní
podmínky zvířat viii) veřejné zdraví, ix) ochrana spotřebitele; x) ochrana
soukromí a osobních údajů a bezpečnost sítí a informačních systémů,
6. Vyhodnotil kraj od zavedení vnitřního oznamovacího systému jeho funkčnost a účinnost? Pokud ano, jakým způsobem?
7. Kdo je jmenován příslušnou osobou (příslušnými osobami) v úřadu (uveďte, prosím, funkční zařazení, např. Vedoucí oddělení interního auditu, právní odbor, externí advokátní kancelář apod.) a v jakém je pracovním či smluvním vztahu?
8. Zúčastnila se osoba pověřená vyřizováním stížností (tzv. příslušná osoba) podle vnitřní směrnice od zavedení vnitřního oznamovacího systému nějakého školení nebo vzdělávacích aktivit v oblasti ochrany oznamovatelů? Pokud ano, uveďte, prosím, název školení a poskytovatele, pokud se jednalo o externí školení.
9. Vede příslušná osoba evidenci nerelevantních podnětů? Postupuje příslušná osoba nerelevantní podněty v případě, že takový podnět upozorní na životní situaci, k jejíž řešení je příslušný některý orgán veřejné moci?
10. Eviduje příslušná osoba anonymní oznámení pro případ, že v budoucnu vyjde najevo identita oznamovatele?“
Odpověď:
Na
základě Vaší žádosti, která byla vložena dne 8. 6. 2023 do datové schránky
Ústeckého kraje, Vám k jednotlivým bodům poskytujeme následující informace:
·
Vnitřní předpis vašeho kraje upravující ochranu oznamovatelů podle Směrnice.
Pokud je tento předpis dostupný způsobem umožňující dálkový přístup, žádáme
pouze o internetový odkaz.
Ø V příloze zasíláme vnitřní předpis
S-09/2021 - Směrnice o postupech při oznamování porušení práva (Whistleblowing)
·
Jakými způsoby jsou/byli zaměstnanci informováni o možnosti učinit oznámení
podle Směrnice?
Například:
i) internetové stránky kraje (doplňte, prosím, konkrétní odkaz)
ii)
informativní plakát vyvěšený na krajském úřadě nebo místě obvyklém pro
informování zaměstnanců
iii)
školení pro zaměstnance
iv)
e-learningový program
v)
jiné: uveďte další způsoby
Ø Aktuální
úplná znění vnitřních předpisů, včetně všech jejich příloh i včetně opatření,
která tyto předpisy mění, jsou odborem kancelář ředitele publikována
prostřednictvím informační databáze úřadu (intranet). V případě vydání nového
vnitřního předpisu, jeho změny nebo zrušení je odbor kancelář ředitele povinen
o této skutečnosti informovat elektronickou cestou všechny vedoucí odborů
úřadu. Vedoucí odborů pak zodpovídají za prokazatelné seznámení všech
podřízených zaměstnanců.
Ø Vedoucí
odboru kontroly navíc dne 16. 12. 2021 odeslal všem zaměstnancům zařazeným do
Krajského úřadu Ústeckého kraje informativní e-mail.
·
Umožňuje vnitřní oznamovací kanál (ve smyslu Kapitoly II Směrnice) vašeho kraje
podávání anonymních oznámení?
Ø Ano, umožňuje.
·
Uveďte u následujících položek odpovídající počet oznámení, která byla přijata
v období od 17. 12. 2021 do 30. 5. 2023:
i) Celkem přijato oznámení prostřednictvím vnitřního oznamovacího kanálu: 1
ii) Celkem přijato relevantních
oznámení (všechna oznámení zkrácena o nerelevantní): 0
iii)
Celkem přijato anonymních oznámení: 0
iv)
Celkem vyřízeno relevantních oznámení přijetím opatření: 0
v)
Celkem vyřízeno relevantních oznámení postoupením příslušnému orgánu veřejné
moci (např. PČR. Uveďte, prosím, název orgánu): 0
vi)
Počet přijatých relevantních oznámení, které nebyly dosud vyřízeny: 0
·
Pokud kraj obdržel relevantní oznámení, vyberte z následujících oblastí práva
(dle čl. 2 Směrnice) ty, jichž se oznámení týkala a uveďte, o kolik oznámení se
jednalo. Pokud se jednal o jinou než uvedenou oblast práva, uveďte ji.
i)
zadávání veřejných zakázek;
ii)
finanční služby, produkty a trhy a předcházení praní peněz a financování
terorismu
iii)
bezpečnost a soulad výrobků s předpisy
iv)
bezpečnost dopravy;
v)
ochrana životního prostředí
vi)
radiační ochrana a jaderná bezpečnost;
vii)
bezpečnost potravin a krmiv, zdraví a dobré životní podmínky zvířat
viii)
veřejné zdraví,
ix)
ochrana spotřebitele;
x)
ochrana soukromí a osobních údajů a bezpečnost sítí a informačních systémů,
Ø
Ústecký kraj ve sledovaném období neobdržel žádné relevantní oznámení.
·
Vyhodnotil kraj od zavedení vnitřního oznamovacího systému jeho funkčnost a
účinnost? Pokud ano, jakým způsobem?
Ø
Vnitřní oznamovací systém doposud nebyl speciálně vyhodnocován.
·
Kdo je jmenován příslušnou osobou (příslušnými osobami) v úřadu (uveďte,
prosím, funkční zařazení, např. Vedoucí oddělení interního auditu, právní
odbor, externí advokátní kancelář apod.) a v jakém je pracovním či smluvním
vztahu?
Ø
Příslušnou osobou je pan František Ploner, referent odboru kontroly Krajského
úřadu Ústeckého kraje.
·
Zúčastnila se osoba pověřená vyřizováním stížností (tzv. příslušná osoba) podle
vnitřní směrnice od zavedení vnitřního oznamovacího systému nějakého školení
nebo vzdělávacích aktivit v oblasti ochrany oznamovatelů? Pokud ano, uveďte,
prosím, název školení a poskytovatele, pokud se jednalo o externí školení.
Ø
16. 6. 2022 Whistleblowing - GHS Legal, s.r.o. Praha
Ø
20. 4. 2023 Whistleblowing v praxi HR – Svaz personalistů ČR z. s. Praha
·
Vede příslušná osoba evidenci nerelevantních podnětů? Postupuje příslušná osoba
nerelevantní podněty v případě, že takový podnět upozorní na životní situaci, k
jejíž řešení je příslušný některý orgán veřejné moci?
Ø
Ano, vede.
·
Eviduje příslušná osoba anonymní oznámení pro případ, že v budoucnu vyjde
najevo identita oznamovatele?
Ø
Ano, eviduje.