Dotaz žadatele:
„1. Počet provedených kontrol, jejichž předmětem bylo porušení pravidel reklamy v rozsahu působnosti krajských živnostenských úřadů při dozoru nad dodržováním zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy (zákon o regulaci reklamy) ve smyslu § 7 písm. i) zákona o regulaci reklamy, a to včetně:
- členění na fyzické a právnické osoby v postavení kontrolovaných subjektů;
- členění dle druhu porušení z hlediska konkrétních přestupků (ve smyslu jednotlivých písmen § 8 a § 8a zákona o regulaci reklamy) a z hlediska formy reklamy (online, v listinné podobě apod.);
Pozn.: alternativně lze namísto členění dle druhu porušení zvolit členění z hlediska obsahu reklamy (např. reklama na zboží v rozporu s právními předpisy, klamavá reklama, nepřípustná srovnávací reklama, nevyžádaná reklama, a další druhy zakázané reklamy ve smyslu § 2 a násl. zákona o regulaci reklamy) – v závislosti na tom, jaká data má výše nadepsaný povinný subjekt k dispozici.
- počtu podnětů k provedení takových kontrol; o počtu kontrol provedených ex offo;
- průměrné doby šetření;
2. Počet a výše udělených pokut a počet a druh přijatých opatření v návaznosti na kontroly uvedené v bodě 1., a to včetně:
- členění na fyzické a právnické osoby v postavení porušujících subjektů;
- členění z hlediska postavení porušujícího subjektu (zadavatel, šiřitel, zpracovatel);
to vše za období od roku 2022 do roku 2024 včetně, členěno zvlášť na jednotlivé roky.“
Odpověď:
Povinný subjekt poskytuje dle § 14 odst. 5 písm. d)
InfZ v souladu se žádostí následující informace.
Krajský úřad Ústeckého kraje, resp. odbor správních činností a krajský živnostenský úřad (dále jen krajský živnostenský úřad) provedl v letech 2022 až 2024 celkem 127 kontrol dodržování ustanovení zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, v platném znění (dále jen zákon o regulaci reklamy), přičemž v postaveních kontrolovaných bylo 121 právnických osob a 6 fyzických osob.
V uvedeném období byla zjištěna 2 porušení právních předpisů (právnické osoby). Jednalo se o porušení ustanovení § 2 odst. 1 písm. b) zákona o regulaci reklamy,
- V jednom případě kontrolovaná osoba (v postavení zadavatele reklamy) neměla v době reklamní akce (tištěný reklamní prospekt) dostatečné množství zboží k dispozici na provozovně (nebylo ani uvedeno do vyprodání zásob). Podezření na porušení právních předpisů bylo postoupenou místně a věcně příslušnému správnímu orgánu dle sídla kontrolované osoby.
- Ve druhém případě se jednalo o případ, kdy kontrolovaná osoba šířila reklamu prostředním internetu a uváděla slevovou akci na zboží, přičemž tak vysokou slevu fakticky nenabízela.
Z uvedeného počtu 127 kontrol bylo provedeno 13 kontrol na základě
podnětu a 114 kontrol ex offo. Průměrná doba šetření byla 30 dnů (od zahájení
kontroly po ukončení kontroly, resp. uplynutí doby na podání námitek). V
případě zjištěného porušení právních předpisů je doba šetření delší, v jednom
případě, kdy kontrola trvala přes 4 měsíce, ještě není ze strany krajského
živnostenského úřadu pravomocně rozhodnuto o uložení sankce.