Souhrnný
komentář k rozpočtu na rok 2003
PŘÍJMY
třída 1 – daňové příjmy
třída 2 –
nedaňové příjmy
třída
3 – kapitálové příjmy
třída 4 –
přijaté dotace
FINANCOVÁNÍ
třída 8 – financování
VÝDAJE
běžné výdaje
sekretariát hejtmana
sekretariát ředitele
odbor legislativní a vnitřních věcí
odbor
organizační
odbor správy majetku kraje
odbor
ekonomický
odbor regionálního rozvoje
odbor územního plánování a stavebního řádu
odbor školství, mládeže a tělovýchovy
odbor kultury a památkové péče
odbor
sociálních věcí
odbor
zdravotnictví
odbor dopravy a silničního hospodářství
odbor životního prostředí a zemědělství
odbor
investiční
odbor hospodářství a živnostenského podnikání
kapitálové výdaje
Plánované příjmy jsou navrženy v celkové výši 7 157
152 tis. Kč
Z toho :
v tis. Kč
Běžné příjmy a přijaté dotace (tř.1,2,4)
6 973
229
Kapitálové příjmy (tř.3) 63
000
Investiční dotace
120 923
Plánované Financování (tř.8)
185 000 tis. Kč
Plánované výdaje jsou navrženy v celkové
výši 7 342 152 tis. Kč
Z toho :
v tis. Kč
Běžné výdaje (tř.5)
6 953 345
Kapitálové výdaje (tř.6) 388 807
Na základě jednání na Ministerstvu dopravy a spojů ČR
nejsou součástí návrhu rozpočtu výdaje na silnice II. a III. třídy, které
jsou majetkem kraje ani výdaje na silnice I. třídy, které jsou státní a
kraj je udržuje. Prostředky na jejich financování poskytuje Státní fond
dopravní infrastruktury přímo Správě a údržbě silnic Ústeckého kraje.
PŘÍJMY
Příjmová část rozpočtu ve výši 7 157 152 tis. Kč byla
členěna na příjmy daňové, nedaňové neinvestiční a investiční dotace.
I. –
třída 1 – daňové příjmy – 1 007 004 tis. Kč
·
výtěžnost z daní ve výši 1 006 564 tis. Kč
Tato částka byla
propočtena dle údajů z Ministerstva financí ČR, kdy očekávaná skutečnost
(dle predikce pro rok 2003 Ministerstva financí) daňové výtěžnosti je pro
kraje na rok 2003 11,8 miliard Kč. Procento 8,530216, kterým se Ústecký
kraj podílí na daňové výtěžnosti dle zákona č. 243/2002 Sb., o rozpočtovém
určení daní, představuje objem 1 006 564 tis. Kč. Při rozpisu na
jednotlivé daňové příjmy se také vycházelo z posledního upraveného
rozpočtu k 31.10.2002, který byl upraven dle skutečnosti plnění daňových
příjmů k 30. 9. 2002.
Daňové příjmy zahrnují tyto daně:
- daň z příjmů fyzických
osob 307 087 tis. Kč
- daň z příjmů ze
závislé činnosti 255 906 tis. Kč
- daň z příjmu ze
samostatné činnosti 34 121 tis. Kč
- daň z příjmů
z kapitálových výnosů 17 060 tis. Kč
- daň z příjmů
právnických osob 290 027 tis. Kč
- obecné vnitřní daně ze
zboží a služeb 409 450 tis. Kč
·
přijaté správní poplatky ve výši 440 tis. Kč, a to :
- poplatky ve výši 100 tis. Kč vyměřené
odborem legislativním a vnitřních věcí za vydaná osvědčení
strážníkům obecní
policie a za ověřování podpisů listin
- poplatky ve výši 200
tis. Kč vyměřené odborem dopravy a silničního hospodářství za vydaná
správní
rozhodnutí (stavební povolení, zvláštní užívání vozovek)
- poplatky ve výši 140
tis. Kč vyměřené odborem zdravotnictví za vydaná registrační rozhodnutí
pro nestátní zdravotnická zařízení.
II. – třída 2 – nedaňové příjmy
navrhovaný rozpočet ve výši 18 667
tis. Kč tvoří příjmy :
·
z pronájmu budov, nebytových prostor ve výši 739 tis. Kč
·
z úroků, reklam ve výši 14 000 tis. Kč
·
ze sankčních plateb ve výši 100 tis. Kč vyměřené odborem
zdravotnictví
·
splátky půjček zaměstnanců z Fondu zaměstnavatele ve výš
48 tis. Kč
·
ostatní nedaňové příjmy v celkové výši 3 780 tis. Kč
zajištěné odborem životního prostředí a
zemědělství :
-
příspěvek Severočeské vodárenské společnosti, a.s. na
zpracování Programu rozvoje vodovodů a kanalizací Ústeckého kraje ve výši
2 200 tis. Kč
-
příspěvek Severočeského sdružení obcí na zpracování Plánu
odpadového hospodářství Ústeckého kraje ve výši 1 000 tis. Kč
-
příspěvek na činnost EIA ze zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování
vlivů na životní prostředí ve výši 580 tis. Kč
III. – třída 3 – kapitálové
příjmy
Navrhovaný
rozpočet je výši 63 000 tis. Kč
·
na rok 2003 se předpokládá prodej investičního majetku
ve výši 43 500 tis. Kč
Konkrétně se jedná o prodej 8 areálů škol v přírodě.
·
Odhad příjmů z prodejů pozemků a nemovitého majetku,
které jsou v jednání již v roce 2002,
jejichž realizace proběhne až v roce 2003 činí cca 4 000 tis.
Kč.
·
odhad příjmů z prodejů nemovitého majetku započatých a
realizovaných v roce 2003 činí 2 500 tis. Kč
·
příjmy z prodej parcel Všebořice (výstavba dálnice D8) ve
výši 13 000 tis. Kč.
IV. – třída 4 – přijaté dotace
a) neinvestiční přijaté dotace
navrhovaný rozpočet ve výši 5 947 558 tis. Kč byl sestaven
z následujících dotací :
·
dotace na činnost Krajského úřadu Ústeckého kraje
v přenesené působnosti ve výši 24 553 tis. Kč ( výše stanovena
Ministerstvem financí )
·
dotace na jednotky sborů dobrovolných hasičů ve výši 5 600
tis. Kč ( výše stanovena Ministerstvem financí)
·
dotace na převod funkčních míst ve výši 59 087 tis. Kč (
propočet Ministerstva financí vychází z cca 333,9569 tis. Kč na 1 funkční
místo – Ústecký kraj 175 funkčních míst, na převod funkčních míst z MŠMT
je počítáno 304 tis. Kč na 1 funkční místo – Ústecký kraj 1 funkční místo)
·
dotace na dopravní obslužnost autobusové a drážní dopravy ve
výši 448 520 tis. Kč ( z toho se jedná o dotaci na autobusovou dopravu ve
výši 230 900 tis. Kč a na drážní dopravu ve výši 217 620 tis. Kč, jde o
zúčtovatelnou dotaci )
· dotace
Státního fondu životního prostředí ČR ve výši 4 464 tis. Kč na zpracování
Koncepce snižování emisí a imisí Ústeckého kraje, Koncepce
ekologické výchovy, Koncepce ochrany
přírody a krajiny a na zpracování programů opatření proti povodním
·
grant Ministerstva životního prostředí ČR na zpracování
ročenky životního prostředí
Ústeckého kraje ve výši 175 tis. Kč
·
dotace Ministerstva zemědělství ČR na zpracování Programu
rozvoje vodovodů a kanalizací Ústeckého kraje ve výši 1 100 tis. Kč
·
dotace na krytí přímých nákladů na platy učitelů, učební
pomůcky, učebnice atd.
poskytovaná z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR ve
výši 2 003 756 tis. Kč
·
dotace na krytí přímých nákladů obecních škol poskytovaná
z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve výši 2 734 832 tis. Kč
·
dotace na převzaté organizace od 1.1. 2003 v celkové výši
665 471 tis. Kč z toho :
-
příspěvkové organizace odboru zdravotnictví ve výši 250 068 tis. Kč
-
příspěvkové organizace odboru kultury a památkové péče ve výši
35 993 tis. Kč
-
valorizace mezd v kultuře a zdravotnictví ve výši 8 967 tis. Kč
-
příspěvkové organizace odboru sociálních věcí ve výši 361 543 tis.
Kč
·
dotace na ostatní převáděné činnosti na kraj ve výši 8 900
tis. Kč
Výše dotací na přecházející organizace k 1.1.2003 byla stanovena z objemu
prostředků roku
2002 a navýšena o valorizaci mezd.
b) investiční přijaté dotace
navrhovaný rozpočet ve výši 120 923 tis.
Kč byl sestaven z následujících dotací :
·
dotace z Ministerstva financí ČR na investiční výdaje ve
výši 120 923 na reprodukci majetku kraje a obcí.
Dotace v rámci programu ISPROFIN nebyly do rozpočtu
roku 2003 zahrnuty z důvodu, že doposud není známá jejich koncepce. Pokud
Ministerstvo financí poskytne ze státního rozpočtu tyto dotace, budou
zahrnuty do rozpočtu kraje během roku 2003 formou rozpočtového opatření.
FINANCOVÁNÍ
třída 8 – financování –
185 000 tis. Kč
Položka 8115 – financování je tvořena především
převody prostředků do roku 2003 vedených na Fondu regionálního rozvoje
kraje a Fondu obnovy majetku v roce 2002 následovně:
·
Fond regionálního rozvoje kraje
15 000 tis.Kč
·
Fond obnovy Ústeckého kraje
20 000 tis. Kč
Dále v roce 2002 bude poskytnut dar Saskou vládou ve
výši cca 150 000 tis. Kč a prostředky budou převedeny do roku 2003 a
rozděleny následovně:
- Eliminace povodňových škod na příspěvkových
organizacích Ústeckého kraje v oblasti kapitálových výdajů
10 034 tis. Kč
- Fond obnovy Ústeckého kraje navýšení
o 39 966 tis. Kč
VÝDAJE
I.
Běžné výdaje
Tabulka běžných výdajů obsahuje upravený rozpočet
k 31.10.2002 ( sloupec F), skutečnost k 30.9.2002 ( sloupec G), návrh
rozpočtu na rok 2003 (sloupec H), porovnání navrhovaného rozpočtu na r.
2003 s upraveným rozpočtem r. 2002 (sloupec I) a procentuelní změnu
rozpočtů roků 2003 a 2002 (sloupec J).
1) Sekretariát hejtmana – navrhovaný rozpočet ve výši 42 566 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář
Sekretariát hejtmana finančně zajišťuje činnost
Zastupitelstva Ústeckého kraje. Navrhovaný rozpočet
vycházel z rozpočtového výhledu na léta 2003-2007
a z očekávané skutečnosti roku 2002. Jeho největší
výdaje tvoří položky 5112 – 29, které zahrnují
odměny za výkon funkce členům zastupitelstva včetně
sociálního i zdravotního pojištění. Při
sestavování rozpočtu bylo v této položce postupováno v souladu
s Přílohou č. 2 k nařízení vlády č. 122/2002 Sb.,
o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev.
Avizovaný nárůst odměn o cca 7% a možnost
kumulace odměn pro neuvolněné zastupitele dle novelizace
zákona bude do rozpočtu zahrnut formou
rozpočtových opatření.
Podle návrhu sekretariátu hejtmana jsou ostatní běžné výdaje
rozpočtovány na předplatné tisku, nákup
odborných publikací, kancelářského a veškerého
ostatního materiálu, nákup pohonných hmot, služby pošt,
telekomunikací, ostatní služby, cestovné, výdaje
na pohoštění, věcné dary a poplatky. Dále je v návrhu
rozpočtu zahrnut havarijní fond na mimořádné
situace související s haváriemi chemických závodů, zimních
stadionů a jiné havárie, jehož naplnění bude
probíhat postupně v letech 2003 – 2006 na celkový objem
20 000 tis. Kč, každý rok 5 000 tis. Kč.
Součástí návrhu sekretariátu hejtmana jsou výdaje na integrovaný
záchranný systém a krizové řízení a
příspěvek Asociaci krajů.V návrhu rozpočtu je
také zahrnut příspěvek na jednotky sborů dobrovolných
hasičů.
2) Sekretariát
ředitele – navrhovaný rozpočet ve výši 194 280 tis. Kč
- běžné
výdaje
- komentář
Sekretariát ředitele zajišťuje platy zaměstnanců
krajského úřadu. Základem pro návrh rozpočtu mzdových
prostředků je upravený počet zaměstnanců na 380 a
postupný nástup zaměstnanců během roku 2003.
Zaměstnanci se kterými jsou uzavřeny trojdohody - 133
zaměstnanců nastoupí k 1.1.2003, 43 zaměstnanců
nastoupí průběžně v dalších měsících roku. V rozpočtu
je zahrnuto vládou plánované navýšení platů o 7 % a
výplata dalšího platu (celkem 13).
Dalšími stěžejními položkami je navazující povinné sociální a
zdravotní pojištění. Ostatní osobní výdaje jsou
vynakládány v rámci dohod o provedení práce a pracovní
činnosti na jednorázové práce.
Dále sekretariát ředitele zajišťuje služby spojené s chodem budovy
Krajského úřadu. Jsou to výdaje
na energie, vybavení kanceláří nábytkem, výpočetní
technikou a všeobecným materiálem. Rozpočet odboru
také zahrnuje opravy a udržování (revize el. zařízení,
el. spotřebičů, výtahů, hasících přístrojů, hydrantů,
opravy aut, servisní prohlídky atd.) nákup pohonných
hmot, výdaje na programové vybavení, ostatní služby
(ostraha objektu, úklidové práce, odvoz odpadu,
deratizace, dezinsekce, atd.) a služby telekomunikací
včetně internetu.
Jednotlivé částky jsou stanoveny jako odborný odhad, který vychází
z počtu zaměstnanců, případně
z technických parametrů budov. Sekretariát ředitele
zajišťuje školení a vzdělávání všech zaměstnanců
krajského úřadu dle zákona č. 312/2002 Sb., o
úřednících územních samosprávných celků. Jedná se
zejména o vstupní vzdělávání, odbornou přípravu
zaměstnanců k povinnému vykonávání zkoušky
zvláštní odborné způsobilosti. Součástí rozpočtu sekretariátu
ředitele jsou také výdaje na cestovné za celý
krajský úřad.
Pod odborem je zahrnuta částka na tvorbu fondu zaměstnavatele
s rozpisem do jednotlivých výdajových
položek ( 2% z celkového objemu mezd) a zapojení
splátek půjček poskytnutých z fondu zaměstnavatele
splacených zpět do fondu.
3) Odbor legislativní a vnitřních věcí – navrhovaný rozpočet ve výši 2
369 tis. Kč
-
běžné výdaje
- komentář
Běžné výdaje odboru legislativní a vnitřních
věcí jsou rozpočtovány pouze na poradenské a právní služby
externích firem, úhradu soudních a správních
poplatků (např. výpisy z obchodního rejstříku, výpisy
z rejstříku trestů, poplatky za vydání
lustračního osvědčení) a jiné poplatky (zápisy do obchodního rejstříku,
návrhy na zahájení soudních řízení).
4) Odbor
organizační – navrhovaný rozpočet ve výši 800 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář
V návrhu běžných výdajů jsou zahrnuty výdaje
spojené s poštovními službami . Největší částku položky
5161 z rozpočtu organizačního odboru tvoří
doporučené dopisy a dodejky.
5) Odbor
správy majetku kraje – navrhovaný rozpočet ve výši 20 394 tis. Kč
- běžné
výdaje
- komentář
Prostřednictvím návrhu rozpočtu odboru správy
majetku kraje jsou zajišťovány výdaje všech odborů
Krajského úřadu Ústeckého kraje v oblasti
konzultační a poradenské služby, pojištění majetku a ostatní
služby.
Návrh rozpočtu dále obsahuje výdaje na nákup kolků a úhradu poplatků
spojených především s daní
z prodeje nemovitostí (ŠvP, parcely Všebořice,
ostatní prodeje).
Dále byl předložen požadavek na zajištění provozních výdajů na
objekt ŠvP Doubrava.
6) Odbor ekonomický
– navrhovaný rozpočet ve výši 108 088 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář
Navrhované výdaje jsou rozpočtovány v položkách
služby peněžních ústavů, audit hospodaření a ostatní
neinvestiční výdaje – rezervy.
V návrhu rozpočtu ekonomického odboru byly soustředěny finanční
rezervy
a) rezerva na havárie a nepředvídatelné výdaje ve výši 42 910 tis. Kč
zahrnuje prostředky na:
-
havárie a mimořádné události
-
na činnosti spojené s nově přecházejícími organizacemi
-
na daně z prodeje nemovitostí po zjištění podrobnějších informací
b) rezerva na
propad v příjmech ve výši 47 000 tis. Kč
Pro rok 2002 je tato
rezerva vytvořena v objemu 69 451 tis. Kč především pro pokrytí nesouladu
mezi předpokladem plnění daňových příjmů a jejich skutečností. Dále na
zajištění činnosti příspěvkových organizacích na začátku roku 2003, neboť
daňové příjmy jsou v tomto období zanedbatelné. Pro rok 2003 se doporučuje
opět vytvořit tuto rezervu pro případný nesoulad mezi návrhem daňových
příjmů a jejich skutečností a především na zajištění činnosti
příspěvkových organizací na začátku roku 2004, kterých bude více než
v roce 2002.
c) účelová rezerva na
grant z MŠMT ve výši 2 500 tis. Kč
d) rezerva na
Lékařskou službu první pomoci ve výši 15 280
tis.Kč
Původně byla v návrhu
rozpočtu na rok 2003 vytvořena rezerva na priority rozpočtu, ty jsou však
již
rozděleny na konkrétní činnosti v rámci oblastí
kapitálových a běžných výdajů.
7) Odbor
regionálního rozvoje – navrhovaný rozpočet ve výši 5 038 tis. Kč
- běžné
výdaje
- komentář
V návrhu běžných výdajů jsou zahrnuty výdaje
spojené s prezentací Ústeckého kraje na veletrzích
cestovního ruchu, vydáváním propagačních
materiálů (cyklomapa, skládačka, kalendář kulturních a
sportovních akcí, katalog ubytování, internetová
prezentace, CD-ROM) a se zakoupením kvalitních
fotografií s exkluzivními právy na jejich
používání. V návrhu rozpočtu regionálního rozvoje je dále zahrnut
příspěvek Klubu českých turistů na zajištění a
opravy značení turistických cest.
8) Odbor územního
plánování a stavebního řádu –
navrhovaný rozpočet ve výši 800 tis. Kč
-
běžné výdaje
- komentář
Odbor uplatňuje navrhované výdaje na pořízení
analýz, reprografické a kartografické práce,
konzultační a poradenskou činnost a znalecké posudky. Ostatní své
požadavky na výdaje si
odbor uplatnil u svodných odborů (sekretariát ředitele, správa
majetku kraje, a investiční odbor).
9) Odbor školství,
mládeže a tělovýchovy – navrhovaný rozpočet ve výši 5 139 130 tis. Kč
-
běžné výdaje
- komentář
- komentář - tabulky
V rámci svého rozpočtu poskytuje příspěvek 168
školám a školským zařízením zřizovaných krajem a
41 školám soukromým. Příspěvky jednotlivým
školám jsou členěny na přímé náklady (platy učitelů, učební
pomůcky, učebnice, atd.) hrazené z dotací
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a nepřímé
náklady (ostatní provozní náklady – náklady
na energii, opravy a údržbu atd.) hrazené z vlastních daňových
příjmu kraje.
V návrhu rozpočtu odbor školství, mládeže a tělovýchovy vycházel
z navýšení mzdových tarifů
od 1.1.2003, z požadavků škol, z nárůstu
cen energií, služeb a z nárůstu nutných oprav a údržby.
V rámci jednotného přístupu ke všem příspěvkovým organizacím bylo
stanoveno pro výši příspěvku
na rok 2003 4% navýšení upraveného
rozpočtu roku 2002.
Dále byla vytvořena rezerva na zajištění stávajících příspěvkových
organizací ve výši 6% z objemu návrhu
rozpočtu nepřímých nákladů na rok 2003 tj.
21 915 tis. Kč.
Odbor dále předložil požadavek na zajištění
počítačového vybavení v učebnách ve výši 5 979 tis. Kč ,
který byl schválen v rámci priorit rozpočtu
2003.
Součástí návrhu rozpočtu je dotace
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na přímé náklady škol a
školských zařízení zřizovaných obcemi ve
výši 2 734 832 tis. Kč, která prochází přes rozpočet kraje.
10) Odbor kultury a
památkové péče – navrhovaný rozpočet ve výši 105 795 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář
Součástí rozpočtu odboru je příspěvek 13
příspěvkovým organizacím v oblasti kultury. V rozpočtu je
zahrnuto 6 organizací, které z důvodů
převodu kompetencí z okresních úřadů přejdou k datu 1.1.2003
na Ústecký kraj. Jejich příspěvek bude
hrazen ze státní dotace na převzaté organizace od 1.1.2003 .
V návrhu rozpočtu na rok 2003 pro příspěvkové organizace, které
předkládá odbor kultury je zahrnut
pouze příspěvek na běžné výdaje těchto
organizací a ostatní položky rozpočtu byly nárokovány u svodných
odborů. Návrh rozpočtu je v souladu se
schválenou metodikou tvorby projednávání rozpočtu Ústeckého
kraje na rok 2003. Návrh rozpočtu
příspěvkových organizací odboru kultury byl sestaven z požadavků
na běžné výdaje těchto organizací, které
vycházejí z předložených finančních plánů na rok 2003.
V rámci jednotného přístupu ke všem
příspěvkovým organizacím bylo stanoveno pro výši příspěvku
na rok 2003 4% navýšení upraveného
rozpočtu roku 2002.
Dále byla vytvořena rezerva na zajištění stávajících příspěvkových
organizací ve výši 6% z objemu návrhu
rozpočtu provozních prostředků
příspěvkových organizací na rok 2003 tj. 2 833 tis. Kč.
11) Odbor
sociálních věcí - navrhovaný rozpočet ve výši 372 846 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář
Odbor nárokuje výdaje na zdravotnické výkony a
náhradní rodinnou péči ve výši 140 tis. Kč. Návrh
rozpočtu dále zahrnuje příspěvek 19
příspěvkovým organizacím.
V rozpočtu je zahrnuto 17 organizací, které z důvodů převodu
kompetencí z okresních úřadů přejdou
k datu 1.1.2003 na Ústecký kraj. Jejich
příspěvek bude hrazen ze státní dotace na převzaté organizace
od 1.1.2003 a příspěvek na dříve krajem
zřízené organizace je hrazen z vlastních daňových příjmů kraje.
Dále je zde vytvořena rezerva na nově
přicházející organizace ve výši 3 570 tis. Kč, neboť celková výše
dotace na přecházející organizace je 361
543 tis. Kč a výdaje byly předloženy ve výši 333 429 tis. Kč.
Rozdíl tedy činí 28 114 tis. Kč. Z něhož je
tedy vytvořena rezerva ve výši 3 570 tis. Kč a zbývající část
ve výši 24 544 tis. Kč je zahrnuta pod
investičním odborem na zajištění velké údržby v oblasti
sociálních věcí.
Návrh rozpočtu příspěvkových organizací odboru sociálních věcí byl
sestaven z požadavků na běžné
výdaje těchto organizací, které vycházejí
z předložených finančních plánů na rok 2003. V rámci jednotného
přístupu ke všem příspěvkovým organizacím
bylo stanoveno pro výši příspěvku na rok 2003 4% navýšení
upraveného rozpočtu roku 2002.
Dále byla vytvořena rezerva na zajištění stávajících příspěvkových
organizací ve výši 6% z objemu návrhu
rozpočtu provozních prostředků
příspěvkových organizací na rok 2003 tj. 2 021 tis. Kč.
12) Odbor
zdravotnictví – navrhovaný rozpočet ve výši 331 867 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář
Odbor zdravotnictví předložil návrh rozpočtu,
ve kterém byla zohledněna zřizovatelská funkce kraje
k 19 zdravotnickým zařízením, zákonná
povinnost úhrady péče nehrazené ze zdravotního pojištění a výkon
přenesené působnosti. Z uvedeného počtu
devatenácti zdravotnických zařízení je nově zřizovaných
organizací od 1.1.2003 osmnáct, jejichž
příspěvek bude hrazen ze státní dotace na převzaté organizace
od 1.1.2003. Výše této dotace je cca
257 748 tis. Kč a výdaje na nově přecházející organizace byly
předloženy ve výši 249 254 tis. Kč včetně
specifických činností, které nebyly zahrnuty do příspěvku.
Rozdíl byl převeden do rezervy na nově
přecházející organizace.
Návrh rozpočtu příspěvkových organizací odboru zdravotnictví byl
sestaven z požadavků
na běžné výdaje těchto organizací, které
vycházejí z předložených finančních plánů na rok 2003.
Dále byla vytvořena rezerva na zajištění
stávajících příspěvkových organizací ve výši 6% z objemu návrhu
rozpočtu provozních prostředků
příspěvkových organizací na rok 2003 tj. 923 tis. Kč.
V rámci úhrady zdravotní péče nehrazené ze
zdravotního pojištění byly v návrhu rozpočtu běžných výdajů
uplatněny požadavky Městské nemocnice
v Litoměřicích a Podřipské nemocnice s poliklinikou, s.r.o.,
Roudnice nad Labem v úhrnné částce 16 270
tis. Kč na pokrytí nákladů z provozování zdravotnické
záchranné služby nehrazené ze zdravotního
pojištění. Povinnost úhrady těchto nákladů z rozpočtu kraje
vyplývá ze zákona č. 20/1966 Sb., o péči o
zdraví lidu, a ze zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném
zdravotním pojištění. Součástí předloženého
návrhu odboru jsou také požadavky na výkon přenesené
působnosti krajského úřadu (odvodní řízení,
registr TBC, činnost znaleckých komisí, posudková
činnost), protidrogová politika Ústeckého kraje, koncepce
zdravotnictví Ústeckého kraje, lékařská služba
první pomoci.
Návrh rozpočtu dále zahrnuje programy
protidrogové politiky a v rámci Koncepce zdravotnictví
Ústeckého kraje podporu zdravotnických (
preventivních) programů, podporu vědeckovýzkumné činnosti
a podporu programů prevence HIV/AIDS.
13) Odbor dopravy a
silničního hospodářství – navrhovaný rozpočet ve výši 454 929 tis. Kč
-
běžné výdaje
- komentář
Odbor dopravy a silničního hospodářství
uplatňuje navrhované výdaje na diagnostiku silnic II. a III. třídy,
znalecké posudky v případě havárií na
silnicích II. a III. třídy, zakrývaní reklam, monitoring skalních masivů
u silnic I. třídy, bezpečnost
silničního provozu a na dopravní obslužnost.
Příspěvek na dopravní obslužnost je navržen ve výši 407 420 tis.
Kč, současně jsou v návrhu uvedeny
dotace obcím na zajištění veřejné
dopravy ve výši 41 100 tis. Kč. Obě tyto částky jsou v oblasti příjmů
zajištěny dotací na dopravní
obslužnost. Součástí předloženého návrhu rozpočtu je příspěvek na činnost
specializované příspěvkové
organizace, která bude zajišťovat dopravní obslužnost a koordinační
činnost
integrovaného dopravního systému (
předpokládané zřízení k 1.1.2003). Tento příspěvek byl stanoven
ve výši předpokládané dotace.
14) Odbor životního
prostředí a zemědělství – navrhovaný rozpočet ve výši 18 280 tis. Kč
-
běžné výdaje
- komentář
Návrh rozpočtu tvoří
výdaje na zpracování Koncepce snižování emisí a imisí (5 141 tis. Kč),
Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací Ústeckého kraje ( 4 400 tis. Kč),
Koncepce ochrany přírody a krajiny (650 tis. Kč), přípravu vyhlášení parku
Litvínovská údolí (150 tis. Kč), Koncepce ekologické výchovy a vzdělávání
(369 tis. Kč), Koncepce programů opatření proti povodním (700 tis. Kč),
zpracování ročenky životního prostředí Ústeckého kraje (350 tis. Kč),
Plánu odpadového hospodářství kraje – podkladová studie (3 150 tis. Kč),
vnějších havarijních plánů a opatření prevence Ústeckého kraje (600 tis.
Kč), na zpracování povodňového plánu uceleného povodí Ohře (700 tis. Kč),
programů ekologické výchovy a vzdělávání (210 tis. Kč), programů péče o
přírodní parky a maloplošná chráněná území (300 tis. Kč), na úhradu škod
způsobených zvláště chráněnými živočichy (50 tis. Kč), na záchranné
programy ohrožených zvláště chráněných druhů (50 tis. Kč), na zajištění
likvidace prošlých léčiv (500 tis. Kč), na zajištění zpracování posudků
pro řízení EIA (680 tis. Kč), zajištění kontrolních rozborů pro řízení (80
tis. Kč) a
na řízení integrované prevence před znečišťováním (IPPC) - znalecké
posudky (200 tis. Kč).
15) Odbor
investiční - navrhovaný rozpočet je 135 963 tis. Kč.
- běžné výdaje
- komentář
V návrhu jsou zahrnuty
výdaje na velkou údržbu. Všechny akce velké údržby Ústeckého kraje včetně
příspěvkových organizací jsou
zajišťovány prostřednictvím investičního odboru.
Rozpočet neobsahuje požadavky na velkou údržbu na
majetek, který bude přecházet do vlastnictví
Ústeckého kraje od 1.1.2003.
Tyto požadavky jsou uvedeny v příloze č. a budou řešeny podle
naléhavosti v průběhu roku.
Odboru investic byly stanoveny předpokládané prostředky na investice a
velkou údržbu majetku kraje
v celkové výši 298 881 tis. Kč z vlastních příjmů kraje a podílu dotace na
reprodukci majetku kraje a obcí.
-
investice a velká údržba cca dle r. 2002
148 337 tis. Kč
-
odpisy nemovitého majetku odborů SMT, KP, SV v r. 2002
25 966 tis. Kč
-
dotace státního rozpočtu na reprodukci majetku kraje
90 000 tis. Kč
-
podíl z daru na úhradu povodňových škod na majetku
kraje 10 034 tis. Kč.
- velká
údržba zařízeních v oblasti sociální
24 544 tis. Kč
16) Odb.
hospodářství a živnostenského podnikání
- navrhovaný rozpočet ve výši 20 200tis. Kč
-
běžné výdaje
- komentář
Běžné výdaje odboru hospodářství a živnostenského
podnikání jsou rozpočtovány v návaznosti na přípravu průmyslových zón
Triangle a Integrované zóny. Výdaje jsou určeny na posudky související
s přípravou zón, služby spojené s jejich současným provozem, inženýrské
činnosti, náklady na činnost koordinátora, sanační čerpání atd.
II. Kapitálové výdaje
-
navrhovaný rozpočet ve výši 388 807 tis. Kč
Všechny investiční akce Ústeckého kraje včetně příspěvkových organizací
jsou zajišťovány
prostřednictvím investičního
odboru.
Rozpočet neobsahuje požadavky
na kapitálové výdaje na majetek, který bude přecházet do vlastnictví
Ústeckého kraje od 1.1.2003.
Tyto požadavky jsou uvedeny v příloze č. a budou řešeny podle
naléhavosti v průběhu roku.
Navržený rozpočet je rozdělen
na jednotlivé oblasti na základě požadavků jednotlivých odborů a jimi
řízených příspěvkových
organizací dle předložených a projednaných priorit.
V prostředky v kapitálových
výdajích jsou složeny z následujících oblastí:
- Fond
obnovy Ústeckého kraje 159 966
tis. Kč
(20 000
tis. z Kč z roku 2002 a 139 966 tis. Kč dar převeden z roku 2002)
-
reprodukce majetku obcí
30 923 tis. Kč
-
příspěvky z Fondu regionálního rozvoje
35 000 tis. Kč
(15 000
tis. Kč z roku 2002 a 20 000 tis. Kč 2003)
-
investice do majetku kraje
10 034 tis. Kč
(jedná
se prostředky na nově přecházející organizace)
- investice do příspěvkových organizací a KÚ
152 884 tis. Kč