Souhrnný komentář k rozpočtu na rok 2003


PŘÍJMY
třída 1 – daňové příjmy
třída 2 – nedaňové příjmy
třída 3 – kapitálové příjmy
třída 4 – přijaté dotace

FINANCOVÁNÍ  
třída 8 – financování

VÝDAJE
běžné výdaje
 
sekretariát hejtmana
 
sekretariát ředitele
 
odbor legislativní a vnitřních věcí
 
odbor organizační
 
odbor správy majetku kraje
 
odbor ekonomický
 
odbor regionálního rozvoje
 
odbor územního plánování a stavebního řádu 
 
odbor školství, mládeže a tělovýchovy
 
odbor kultury a památkové péče
 
odbor sociálních věcí
 
odbor zdravotnictví
 
odbor dopravy a silničního hospodářství
 
odbor životního prostředí a zemědělství
 
odbor investiční
 
odbor hospodářství a živnostenského podnikání
kapitálové výdaje
 



Plánované příjmy jsou navrženy v celkové výši                     7 157 152 tis. Kč
Z toho :

                                                                               v tis. Kč

Běžné příjmy a přijaté dotace (tř.1,2,4)                 6 973 229                                               
Kapitálové příjmy (tř.3)                                             63 000
Investiční dotace                                                      120 923

Plánované Financování (tř.8)                                                      185 000 tis. Kč                                   

Plánované výdaje jsou navrženy v celkové výši                     7 342 152 tis. Kč
Z toho :

                                                                                v tis. Kč
Běžné výdaje (tř.5)                                                6 953 345
Kapitálové výdaje (tř.6)                                           388 807

Na základě jednání na Ministerstvu dopravy a spojů ČR nejsou součástí návrhu rozpočtu výdaje na silnice II. a III. třídy, které jsou majetkem kraje ani výdaje na silnice I. třídy, které jsou státní a kraj je udržuje. Prostředky na jejich financování poskytuje Státní fond dopravní infrastruktury přímo Správě a údržbě silnic Ústeckého kraje.                                

 

PŘÍJMY

Příjmová část rozpočtu ve výši 7 157 152 tis. Kč byla členěna na příjmy daňové, nedaňové neinvestiční a investiční  dotace. 

I. – třída 1 – daňové příjmy – 1 007 004 tis. Kč        

·           výtěžnost z daní ve výši 1 006 564 tis. Kč

Tato částka byla propočtena dle údajů z Ministerstva financí ČR, kdy očekávaná skutečnost (dle predikce pro rok 2003 Ministerstva financí) daňové výtěžnosti je pro kraje  na rok 2003 11,8 miliard Kč. Procento 8,530216, kterým se Ústecký kraj podílí na daňové výtěžnosti dle zákona č. 243/2002 Sb., o rozpočtovém určení daní, představuje objem 1 006 564 tis. Kč. Při rozpisu na jednotlivé daňové příjmy se také vycházelo z posledního upraveného rozpočtu k 31.10.2002, který byl upraven dle skutečnosti plnění daňových příjmů k 30. 9. 2002.
Daňové příjmy zahrnují tyto daně:

  1. daň z příjmů fyzických osob                                        307 087 tis. Kč
    • daň z příjmů ze závislé činnosti             255 906 tis. Kč
    • daň z příjmu ze samostatné činnosti                   34 121 tis. Kč
    • daň z příjmů z kapitálových výnosů                    17 060 tis. Kč
  2. daň z příjmů právnických osob                                    290 027 tis. Kč
  3. obecné vnitřní daně ze zboží a služeb               409 450 tis. Kč

·           přijaté správní poplatky ve výši 440 tis. Kč, a to :

         - poplatky ve výši 100 tis. Kč vyměřené odborem legislativním a vnitřních věcí za vydaná osvědčení
           strážníkům obecní policie a za ověřování podpisů listin

- poplatky ve výši 200 tis. Kč vyměřené odborem dopravy a silničního hospodářství za vydaná správní
  rozhodnutí (stavební povolení, zvláštní užívání vozovek)

- poplatky ve výši 140 tis. Kč vyměřené odborem zdravotnictví za vydaná registrační rozhodnutí
  pro nestátní zdravotnická zařízení.
 

II. – třída 2 – nedaňové příjmy 

        navrhovaný rozpočet ve výši 18 667 tis. Kč tvoří příjmy :

·          z pronájmu budov, nebytových prostor ve výši 739 tis. Kč

·          z úroků, reklam ve výši 14 000 tis. Kč

·          ze sankčních plateb ve výši 100 tis. Kč vyměřené odborem zdravotnictví

·          splátky půjček zaměstnanců z Fondu zaměstnavatele ve výš 48 tis. Kč

·          ostatní nedaňové příjmy v celkové výši 3 780 tis. Kč zajištěné odborem životního prostředí  a  
  zemědělství :

-         příspěvek Severočeské vodárenské společnosti, a.s. na zpracování Programu rozvoje vodovodů a kanalizací Ústeckého kraje ve výši 2 200 tis. Kč

-         příspěvek Severočeského sdružení obcí na zpracování Plánu odpadového hospodářství Ústeckého kraje ve výši 1 000 tis. Kč

-         příspěvek na činnost EIA ze zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí ve výši 580 tis. Kč
 

III. – třída 3 – kapitálové příjmy

        Navrhovaný rozpočet je výši 63 000 tis. Kč

·            na rok 2003 se předpokládá prodej investičního majetku ve výši  43 500  tis. Kč
    Konkrétně se jedná o prodej 8 areálů škol v přírodě.

·            Odhad příjmů z prodejů  pozemků a nemovitého majetku, které jsou v jednání již v roce 2002,
    jejichž realizace proběhne až v roce 2003 činí cca 4 000 tis. Kč.

·            odhad příjmů  z prodejů nemovitého majetku započatých a realizovaných v roce 2003 činí 2 500 tis. Kč

·                příjmy z prodej parcel Všebořice (výstavba dálnice D8) ve výši 13 000 tis. Kč.
 

IV. – třída 4 – přijaté dotace

a) neinvestiční přijaté dotace
    navrhovaný rozpočet ve výši 5 947 558 tis. Kč byl sestaven z následujících dotací :

·        dotace na činnost Krajského úřadu Ústeckého kraje v přenesené působnosti ve výši  24 553   tis. Kč  ( výše stanovena Ministerstvem financí )

·        dotace na jednotky sborů dobrovolných hasičů ve výši 5 600 tis. Kč ( výše stanovena Ministerstvem financí)

·        dotace na převod funkčních míst  ve výši 59 087 tis. Kč ( propočet Ministerstva financí vychází z cca 333,9569 tis. Kč na 1 funkční místo – Ústecký kraj 175 funkčních míst, na převod funkčních míst z MŠMT je počítáno 304 tis. Kč na 1 funkční místo – Ústecký kraj 1 funkční místo)

·        dotace na dopravní obslužnost autobusové a drážní dopravy ve výši 448 520 tis. Kč ( z toho se jedná o dotaci na autobusovou dopravu ve výši 230 900 tis. Kč a na drážní dopravu  ve výši 217 620 tis. Kč,  jde o zúčtovatelnou dotaci  )

·       dotace Státního fondu životního prostředí ČR ve výši 4 464 tis. Kč na zpracování Koncepce            snižování emisí a imisí Ústeckého kraje, Koncepce ekologické výchovy, Koncepce ochrany  
přírody a krajiny a na zpracování programů opatření proti povodním

·        grant Ministerstva životního prostředí ČR na zpracování ročenky životního  prostředí   
Ústeckého kraje ve výši 175 tis. Kč

·        dotace Ministerstva zemědělství ČR na zpracování Programu rozvoje vodovodů a kanalizací       Ústeckého kraje ve výši 1 100 tis. Kč

·        dotace na krytí přímých nákladů na platy učitelů, učební pomůcky, učebnice atd.
poskytovaná z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR ve výši 2 003 756 tis. Kč

·        dotace na krytí přímých nákladů obecních škol poskytovaná z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ve výši 2 734 832 tis. Kč

·        dotace na převzaté organizace od 1.1. 2003 v celkové výši 665 471 tis. Kč z toho :

-         příspěvkové organizace odboru zdravotnictví ve výši 250 068 tis. Kč

-         příspěvkové organizace odboru kultury a památkové péče ve výši 35 993 tis. Kč

-         valorizace mezd v kultuře a zdravotnictví ve výši 8 967 tis. Kč

-         příspěvkové organizace odboru sociálních věcí ve výši 361 543 tis. Kč

·        dotace na ostatní převáděné činnosti na kraj ve výši  8 900 tis. Kč
Výše dotací na přecházející organizace k 1.1.2003 byla stanovena z objemu prostředků roku   
2002 a navýšena o valorizaci mezd.

b) investiční přijaté dotace

       navrhovaný rozpočet ve výši 120 923 tis. Kč byl sestaven z následujících dotací :

·         dotace z Ministerstva financí ČR na investiční výdaje ve výši 120 923 na reprodukci  majetku kraje a obcí.

Dotace v rámci programu ISPROFIN nebyly do rozpočtu roku 2003 zahrnuty z důvodu, že doposud není známá jejich koncepce. Pokud Ministerstvo financí poskytne ze státního rozpočtu tyto dotace, budou zahrnuty do rozpočtu kraje během roku 2003 formou rozpočtového opatření.

 

FINANCOVÁNÍ  

třída 8 – financování – 185 000 tis. Kč

Položka 8115 – financování je tvořena především převody prostředků  do roku 2003 vedených na Fondu regionálního rozvoje kraje a Fondu obnovy majetku v roce 2002 následovně:

·        Fond regionálního rozvoje kraje                             15 000 tis.Kč

·        Fond obnovy Ústeckého kraje                              20 000 tis. Kč

Dále v roce 2002 bude poskytnut dar Saskou vládou ve výši cca 150 000 tis. Kč a prostředky budou převedeny do roku 2003 a rozděleny následovně:

  • Eliminace povodňových škod na příspěvkových organizacích Ústeckého kraje v oblasti kapitálových výdajů                                                               10 034 tis. Kč          
  • Fond obnovy Ústeckého kraje navýšení o          39 966 tis. Kč

 

VÝDAJE

I. Běžné výdaje

Tabulka běžných výdajů obsahuje upravený rozpočet k 31.10.2002 ( sloupec F), skutečnost k 30.9.2002 ( sloupec G), návrh rozpočtu na rok 2003 (sloupec H), porovnání navrhovaného rozpočtu na r. 2003 s upraveným rozpočtem r. 2002 (sloupec I) a procentuelní změnu rozpočtů roků 2003 a 2002 (sloupec J).

1) Sekretariát hejtmana – navrhovaný rozpočet ve výši 42 566 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

      Sekretariát hejtmana finančně zajišťuje činnost Zastupitelstva Ústeckého kraje. Navrhovaný rozpočet
      vycházel z rozpočtového výhledu na léta 2003-2007 a z očekávané skutečnosti roku 2002. Jeho největší
      výdaje tvoří položky 5112 – 29, které zahrnují odměny za výkon funkce členům zastupitelstva včetně
      sociálního i zdravotního pojištění. Při sestavování rozpočtu bylo v této položce postupováno v souladu
      s Přílohou č. 2 k nařízení vlády č. 122/2002 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev.
      Avizovaný nárůst odměn o cca 7% a možnost kumulace odměn pro neuvolněné zastupitele dle novelizace
      zákona bude do rozpočtu zahrnut formou rozpočtových opatření.
      Podle návrhu sekretariátu hejtmana jsou ostatní běžné výdaje rozpočtovány na předplatné tisku, nákup 
      odborných publikací, kancelářského a veškerého ostatního materiálu, nákup pohonných hmot, služby pošt,
      telekomunikací, ostatní služby, cestovné, výdaje na pohoštění, věcné dary a poplatky. Dále je  v návrhu
      rozpočtu zahrnut havarijní fond na mimořádné situace související s haváriemi chemických závodů, zimních
      stadionů a jiné havárie, jehož naplnění bude probíhat postupně v letech 2003 – 2006 na celkový objem
      20 000 tis. Kč, každý rok 5 000 tis. Kč.
      Součástí návrhu sekretariátu hejtmana jsou výdaje na integrovaný záchranný systém a krizové řízení a
      příspěvek Asociaci krajů.V návrhu rozpočtu je také zahrnut  příspěvek na jednotky sborů dobrovolných
      hasičů.    

2) Sekretariát ředitele – navrhovaný rozpočet ve výši 194 280 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

     Sekretariát ředitele zajišťuje platy zaměstnanců krajského úřadu. Základem pro návrh rozpočtu mzdových
     prostředků je upravený počet zaměstnanců na 380  a  postupný nástup zaměstnanců během roku 2003.
     Zaměstnanci se kterými jsou uzavřeny trojdohody  - 133 zaměstnanců nastoupí k 1.1.2003, 43 zaměstnanců
     nastoupí průběžně v dalších měsících roku. V rozpočtu je  zahrnuto vládou plánované navýšení platů o 7 % a
     výplata dalšího platu (celkem 13).
     Dalšími stěžejními položkami je navazující povinné sociální a zdravotní pojištění. Ostatní osobní výdaje jsou
     vynakládány v rámci dohod o provedení práce a pracovní činnosti na jednorázové práce.
     Dále sekretariát ředitele zajišťuje služby spojené s chodem budovy Krajského úřadu. Jsou to výdaje
     na energie, vybavení  kanceláří nábytkem, výpočetní technikou a všeobecným materiálem. Rozpočet odboru
     také  zahrnuje opravy a udržování (revize el. zařízení, el. spotřebičů, výtahů, hasících přístrojů, hydrantů,
     opravy aut, servisní prohlídky atd.) nákup pohonných hmot, výdaje na programové vybavení, ostatní služby
     (ostraha objektu, úklidové práce, odvoz odpadu, deratizace, dezinsekce, atd.)  a služby telekomunikací
     včetně internetu.
     Jednotlivé částky jsou stanoveny jako odborný odhad, který vychází z počtu zaměstnanců, případně
     z technických parametrů budov. Sekretariát ředitele zajišťuje školení a vzdělávání všech zaměstnanců
     krajského úřadu dle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků. Jedná se
     zejména o vstupní vzdělávání, odbornou přípravu zaměstnanců k povinnému vykonávání zkoušky
     zvláštní odborné způsobilosti. Součástí rozpočtu sekretariátu ředitele jsou také výdaje na cestovné za celý
     krajský úřad.  
     Pod odborem je  zahrnuta částka na tvorbu fondu zaměstnavatele s rozpisem do jednotlivých výdajových
     položek ( 2% z celkového objemu mezd) a zapojení splátek půjček poskytnutých z fondu zaměstnavatele
     splacených zpět do fondu.

3) Odbor legislativní a vnitřních věcí – navrhovaný rozpočet ve výši 2 369 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

      Běžné výdaje odboru legislativní a vnitřních věcí jsou rozpočtovány pouze na poradenské a právní služby
      externích firem, úhradu soudních a správních poplatků (např. výpisy z obchodního  rejstříku, výpisy
      z rejstříku trestů, poplatky za vydání lustračního osvědčení) a jiné poplatky (zápisy do obchodního rejstříku,
      návrhy na zahájení soudních řízení).

4) Odbor organizační – navrhovaný rozpočet ve výši 800 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

      V návrhu běžných výdajů jsou zahrnuty výdaje spojené s poštovními službami . Největší částku položky
      5161 z rozpočtu organizačního odboru tvoří doporučené dopisy a dodejky.

5) Odbor správy majetku kraje – navrhovaný rozpočet ve výši  20 394 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

      Prostřednictvím návrhu rozpočtu odboru správy majetku kraje jsou zajišťovány výdaje všech odborů
      Krajského úřadu Ústeckého kraje v oblasti konzultační a poradenské služby, pojištění majetku a ostatní
      služby.
      Návrh rozpočtu dále obsahuje výdaje na nákup kolků a úhradu poplatků spojených především s daní
      z prodeje nemovitostí (ŠvP, parcely Všebořice, ostatní prodeje).
      Dále byl předložen požadavek na zajištění provozních výdajů na objekt  ŠvP Doubrava.

6) Odbor ekonomický – navrhovaný rozpočet ve výši  108 088 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

      Navrhované výdaje jsou rozpočtovány v položkách služby peněžních ústavů, audit hospodaření a ostatní
      neinvestiční výdaje – rezervy.
      V návrhu rozpočtu ekonomického odboru byly soustředěny finanční rezervy 

   a) rezerva na havárie a nepředvídatelné výdaje ve výši 42 910 tis. Kč zahrnuje prostředky na:

-         havárie a mimořádné události

-         na činnosti spojené s nově přecházejícími organizacemi

-         na daně z prodeje nemovitostí po zjištění podrobnějších informací  

   b) rezerva na propad v příjmech ve výši 47 000 tis. Kč

Pro rok 2002 je tato rezerva vytvořena v objemu 69 451 tis. Kč především pro pokrytí nesouladu mezi předpokladem plnění daňových příjmů a jejich skutečností. Dále na zajištění činnosti příspěvkových organizacích na začátku roku 2003, neboť daňové příjmy jsou v tomto období zanedbatelné. Pro rok 2003 se doporučuje opět vytvořit tuto rezervu pro případný nesoulad mezi návrhem daňových příjmů a jejich skutečností a především na zajištění činnosti příspěvkových organizací na začátku roku 2004, kterých bude více než v roce 2002.  

      c) účelová rezerva na grant z MŠMT   ve výši 2 500 tis. Kč

      d) rezerva na Lékařskou službu první pomoci ve výši 15 280 tis.Kč                                                             

      Původně byla v návrhu rozpočtu na rok 2003 vytvořena rezerva na priority rozpočtu, ty jsou však již 
      rozděleny na konkrétní činnosti v rámci oblastí kapitálových a běžných výdajů.
 

7) Odbor regionálního rozvoje – navrhovaný rozpočet ve výši 5 038 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

      V návrhu běžných výdajů jsou zahrnuty výdaje spojené s prezentací Ústeckého kraje na veletrzích
      cestovního ruchu, vydáváním propagačních materiálů (cyklomapa, skládačka, kalendář kulturních a
      sportovních akcí, katalog ubytování, internetová prezentace, CD-ROM) a se zakoupením kvalitních
      fotografií s exkluzivními právy na jejich používání. V návrhu rozpočtu regionálního rozvoje je dále zahrnut
      příspěvek Klubu českých turistů na zajištění a opravy značení turistických cest.

8) Odbor územního plánování a stavebního řádu navrhovaný rozpočet ve výši 800 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

       Odbor uplatňuje navrhované výdaje na pořízení analýz, reprografické a kartografické práce,
       konzultační a poradenskou činnost a znalecké posudky. Ostatní své požadavky na výdaje  si 
       odbor uplatnil  u svodných odborů (sekretariát ředitele, správa majetku kraje, a investiční odbor).

9) Odbor školství, mládeže a tělovýchovy – navrhovaný rozpočet ve výši 5 139 130 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

- komentář - tabulky

      V rámci svého rozpočtu poskytuje příspěvek 168 školám a školským zařízením zřizovaných krajem  a 
       41 školám soukromým. Příspěvky jednotlivým školám jsou členěny na přímé náklady (platy učitelů, učební
       pomůcky, učebnice, atd.) hrazené z dotací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR  a nepřímé
       náklady (ostatní provozní náklady – náklady na energii, opravy a údržbu atd.) hrazené z vlastních daňových
       příjmu kraje.
       V návrhu rozpočtu odbor školství, mládeže a tělovýchovy vycházel z navýšení mzdových tarifů
       od 1.1.2003, z požadavků škol, z nárůstu cen energií, služeb a z nárůstu nutných oprav a údržby.
       V rámci jednotného přístupu ke všem příspěvkovým organizacím bylo stanoveno pro výši příspěvku
       na rok 2003 4%  navýšení upraveného rozpočtu roku 2002.
       Dále byla vytvořena rezerva na zajištění stávajících příspěvkových organizací ve výši 6%  z objemu návrhu
       rozpočtu nepřímých nákladů na rok 2003 tj. 21 915 tis. Kč.
       Odbor dále předložil požadavek na zajištění počítačového vybavení v učebnách ve výši 5 979 tis. Kč ,
       který byl schválen v rámci priorit rozpočtu 2003.  
       Součástí návrhu rozpočtu je dotace Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na přímé náklady škol a
       školských zařízení zřizovaných obcemi ve výši 2 734 832 tis. Kč, která prochází přes rozpočet kraje.

10)  Odbor kultury a památkové péče – navrhovaný rozpočet ve výši 105 795 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

       Součástí rozpočtu odboru je příspěvek 13 příspěvkovým organizacím v oblasti kultury. V rozpočtu je
       zahrnuto 6 organizací, které z důvodů převodu kompetencí z okresních úřadů přejdou k datu 1.1.2003
       na Ústecký kraj. Jejich příspěvek bude hrazen ze státní dotace na převzaté organizace od 1.1.2003 .
       V návrhu rozpočtu na rok 2003 pro příspěvkové organizace, které předkládá odbor kultury je zahrnut
       pouze příspěvek na běžné výdaje těchto organizací a ostatní položky rozpočtu byly nárokovány u svodných
       odborů. Návrh rozpočtu je v souladu se schválenou metodikou tvorby projednávání rozpočtu Ústeckého
       kraje na rok 2003. Návrh rozpočtu příspěvkových organizací odboru kultury byl sestaven z požadavků
       na běžné výdaje těchto organizací, které vycházejí z předložených finančních plánů na rok 2003.
       V rámci jednotného přístupu ke všem příspěvkovým organizacím bylo stanoveno pro výši příspěvku
       na rok 2003 4%  navýšení upraveného rozpočtu roku 2002.
       Dále byla vytvořena rezerva na zajištění stávajících příspěvkových organizací ve výši 6% z objemu návrhu
       rozpočtu provozních prostředků příspěvkových organizací na rok 2003 tj. 2 833 tis. Kč.

11) Odbor sociálních věcí - navrhovaný rozpočet ve výši 372 846 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

       Odbor nárokuje výdaje na zdravotnické výkony a náhradní rodinnou péči ve výši 140 tis. Kč. Návrh
       rozpočtu dále zahrnuje příspěvek 19 příspěvkovým organizacím.
       V rozpočtu je zahrnuto 17 organizací, které z důvodů převodu kompetencí z okresních úřadů přejdou
       k datu 1.1.2003 na Ústecký kraj. Jejich příspěvek bude hrazen ze státní dotace na převzaté organizace
       od 1.1.2003 a příspěvek na dříve krajem zřízené organizace je hrazen z vlastních daňových příjmů kraje.
       Dále je zde vytvořena rezerva na nově přicházející organizace ve výši 3 570 tis. Kč, neboť celková výše
       dotace na přecházející organizace je  361 543 tis. Kč a výdaje byly předloženy ve výši 333 429 tis. Kč.
       Rozdíl tedy činí 28 114 tis. Kč. Z něhož je tedy vytvořena rezerva ve výši 3 570 tis. Kč a  zbývající část
       ve výši 24 544 tis. Kč je zahrnuta pod investičním odborem na zajištění velké údržby v oblasti  
       sociálních věcí.
       Návrh rozpočtu příspěvkových organizací odboru sociálních věcí byl sestaven z požadavků na běžné
       výdaje těchto organizací, které vycházejí z předložených finančních plánů na rok 2003. V rámci jednotného
       přístupu ke všem příspěvkovým organizacím bylo stanoveno pro výši příspěvku na rok 2003 4%  navýšení
       upraveného rozpočtu roku 2002.
       Dále byla vytvořena rezerva na zajištění stávajících příspěvkových organizací ve výši 6% z objemu návrhu
       rozpočtu provozních prostředků příspěvkových organizací na rok 2003 tj. 2 021 tis. Kč.

12) Odbor zdravotnictví – navrhovaný rozpočet ve výši 331 867 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

       Odbor zdravotnictví předložil návrh rozpočtu, ve kterém byla zohledněna zřizovatelská funkce kraje
       k 19 zdravotnickým zařízením, zákonná povinnost úhrady péče nehrazené ze zdravotního pojištění a výkon
       přenesené působnosti. Z uvedeného počtu devatenácti zdravotnických zařízení je nově zřizovaných
       organizací od 1.1.2003 osmnáct, jejichž příspěvek bude hrazen ze státní dotace na převzaté organizace
       od 1.1.2003. Výše této dotace je cca 257 748 tis. Kč a výdaje na nově přecházející organizace byly
       předloženy ve výši 249 254 tis. Kč včetně specifických činností, které nebyly zahrnuty do příspěvku.
       Rozdíl byl převeden do rezervy na nově přecházející organizace.  
       Návrh rozpočtu příspěvkových organizací odboru zdravotnictví  byl sestaven z požadavků
       na běžné výdaje těchto organizací, které vycházejí z předložených finančních plánů na rok 2003.
       Dále byla vytvořena rezerva na zajištění stávajících příspěvkových organizací ve výši 6%  z objemu návrhu
       rozpočtu provozních prostředků příspěvkových organizací na rok 2003 tj. 923 tis. Kč.
       V rámci úhrady zdravotní péče nehrazené ze zdravotního pojištění byly v návrhu rozpočtu běžných výdajů
       uplatněny požadavky Městské nemocnice  v Litoměřicích a Podřipské nemocnice s poliklinikou, s.r.o.,
       Roudnice nad Labem v úhrnné  částce 16 270 tis. Kč na pokrytí nákladů z provozování zdravotnické
       záchranné služby nehrazené ze zdravotního pojištění. Povinnost úhrady těchto nákladů z rozpočtu kraje
       vyplývá ze zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, a ze zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném
       zdravotním pojištění. Součástí předloženého návrhu odboru jsou také požadavky na výkon přenesené
       působnosti krajského úřadu (odvodní řízení, registr TBC, činnost znaleckých komisí, posudková
       činnost), protidrogová politika Ústeckého kraje, koncepce zdravotnictví Ústeckého kraje, lékařská služba
       první pomoci.
       Návrh rozpočtu dále  zahrnuje programy protidrogové politiky a v rámci Koncepce zdravotnictví
       Ústeckého kraje podporu zdravotnických ( preventivních) programů, podporu vědeckovýzkumné činnosti
       a podporu programů prevence HIV/AIDS.

13) Odbor dopravy a silničního hospodářství – navrhovaný rozpočet ve výši 454 929 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

        Odbor dopravy a silničního hospodářství uplatňuje navrhované výdaje na diagnostiku silnic II. a III. třídy,
        znalecké posudky v případě havárií na silnicích II. a III. třídy, zakrývaní reklam, monitoring skalních masivů
        u silnic I. třídy, bezpečnost silničního provozu a na dopravní obslužnost.
        Příspěvek na dopravní obslužnost je navržen  ve výši 407 420 tis. Kč, současně jsou v návrhu uvedeny
        dotace obcím na zajištění veřejné dopravy ve výši 41 100 tis. Kč. Obě tyto částky jsou  v oblasti příjmů
        zajištěny dotací na dopravní obslužnost. Součástí předloženého návrhu rozpočtu je příspěvek na činnost
        specializované příspěvkové organizace, která bude zajišťovat dopravní obslužnost a koordinační činnost
        integrovaného dopravního systému ( předpokládané zřízení k 1.1.2003). Tento příspěvek byl stanoven
        ve výši předpokládané dotace.   

14) Odbor životního prostředí a zemědělství – navrhovaný rozpočet ve výši 18 280 tis. Kč
- běžné výdaje
- komentář

Návrh rozpočtu tvoří výdaje na zpracování Koncepce snižování emisí a imisí (5 141 tis. Kč),  Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací Ústeckého kraje ( 4 400 tis. Kč), Koncepce ochrany přírody a krajiny (650 tis. Kč), přípravu vyhlášení parku Litvínovská údolí (150 tis. Kč), Koncepce ekologické výchovy a vzdělávání (369 tis. Kč), Koncepce programů opatření proti povodním (700 tis. Kč), zpracování ročenky životního prostředí Ústeckého kraje (350 tis. Kč), Plánu odpadového hospodářství kraje – podkladová studie (3 150 tis. Kč), vnějších havarijních plánů a opatření prevence Ústeckého kraje (600 tis. Kč), na zpracování povodňového plánu uceleného povodí Ohře (700 tis. Kč), programů ekologické výchovy a vzdělávání (210 tis. Kč), programů péče o přírodní parky a maloplošná chráněná území (300 tis. Kč), na úhradu škod způsobených zvláště chráněnými živočichy (50 tis. Kč), na záchranné programy ohrožených zvláště chráněných druhů (50 tis. Kč), na zajištění likvidace prošlých léčiv (500 tis. Kč), na zajištění zpracování posudků pro řízení EIA (680 tis. Kč), zajištění kontrolních rozborů pro řízení (80 tis. Kč) a
na řízení integrované prevence před znečišťováním (IPPC) - znalecké posudky (200 tis. Kč).

15) Odbor investiční  - navrhovaný rozpočet je 135 963 tis. Kč.
- běžné výdaje
- komentář

         V návrhu jsou zahrnuty výdaje na velkou údržbu. Všechny akce velké údržby Ústeckého kraje včetně
         příspěvkových organizací jsou zajišťovány prostřednictvím investičního odboru.
         Rozpočet neobsahuje požadavky na velkou údržbu na majetek, který bude přecházet do vlastnictví
         Ústeckého kraje od 1.1.2003. Tyto požadavky jsou uvedeny v příloze č. a budou řešeny podle
         naléhavosti v průběhu roku. Odboru investic byly stanoveny předpokládané prostředky na investice a
         velkou údržbu majetku kraje v celkové výši 298 881 tis. Kč z vlastních příjmů kraje a podílu dotace na
         reprodukci majetku kraje a obcí.

-          investice a velká údržba cca dle r. 2002                                                 148 337 tis. Kč

-         odpisy nemovitého majetku odborů  SMT, KP, SV v r. 2002                   25 966 tis. Kč

-         dotace státního rozpočtu na reprodukci majetku kraje                              90 000 tis. Kč

-         podíl z daru na úhradu povodňových škod na majetku kraje                     10 034 tis. Kč.

         -     velká údržba zařízeních v oblasti sociální                                                  24 544 tis. Kč

 

16) Odb. hospodářství a živnostenského podnikání - navrhovaný rozpočet ve výši 20 200tis. Kč              
- běžné výdaje
- komentář               

         Běžné výdaje odboru hospodářství a živnostenského podnikání jsou rozpočtovány v návaznosti na přípravu průmyslových zón Triangle a Integrované zóny. Výdaje jsou určeny na posudky související
s přípravou zón, služby spojené s jejich současným  provozem, inženýrské činnosti, náklady na činnost koordinátora, sanační čerpání atd.

             

II. Kapitálové výdaje 

-         navrhovaný rozpočet ve výši 388 807 tis. Kč

         Všechny investiční akce Ústeckého kraje včetně příspěvkových organizací jsou zajišťovány
         prostřednictvím investičního odboru.
         Rozpočet neobsahuje požadavky na kapitálové výdaje na majetek, který bude přecházet do vlastnictví
         Ústeckého kraje od 1.1.2003. Tyto požadavky jsou uvedeny v příloze č. a budou řešeny podle
         naléhavosti v průběhu roku.
         Navržený rozpočet je rozdělen na jednotlivé oblasti na základě požadavků jednotlivých odborů a jimi
         řízených příspěvkových organizací dle předložených a projednaných priorit.
         V prostředky v kapitálových výdajích jsou složeny z následujících oblastí:

-         Fond obnovy Ústeckého kraje                                          159 966 tis. Kč

(20 000 tis. z Kč z roku 2002 a 139 966 tis. Kč dar převeden z roku 2002)

-         reprodukce majetku obcí                                                     30 923 tis. Kč

-         příspěvky z Fondu regionálního rozvoje                                35 000 tis. Kč

(15 000 tis. Kč z roku 2002 a 20 000 tis. Kč 2003)

-         investice do majetku kraje                                                    10 034 tis. Kč

(jedná se prostředky na nově přecházející organizace)         

        -     investice do příspěvkových organizací a KÚ                        152 884 tis. Kč